Wat hebben model en fotografe Helena Christensen, Chic Outlet Shopping, Bono en een draagtas voor het goede doel met elkaar te maken? Even uitleggen. In het kader van de ‘RED Is The New Black’-campagne creëerde de organisatie RED, in 2006 opgericht door Bono en Bobby Shriver om bedrijven en consumenten te betrekken bij de strijd tegen aids, samen met Chic Outlet Shopping en Helena Christensen een limited edition draagtas. Niet te verwarren met de jaarlijkse ArtBags (die van Jean Paul Gaultier is vanaf vandaag te koop!), maar wel in het leven geroepen met hetzelfde achterliggende doel; aids bestrijden.

Chic Outlet Shopping, de outlets van Value Retail waar je items van luxe merken tegen spotprijzen koopt, ging een partnerschap aan met RED en verkoopt vanaf vandaag exclusief de draagtas van Helena Christensen in alle negen Shopping Villages. De tas kost € 10 en de opbrengsten zullen volledig worden geschonken aan RED. Daarnaast staat de hele maand februari in het teken van ‘RED Is The New Black’, met een bijpassend programma voor bezoekers van de outlets vol interessantste promoties en kortingen. Just saying. Kijk voor meer info en adressen (de dichtstbijzijnde is Maasmechelen Village) op ChicOutletShopping.com.

Q&A HELENA CHRISTENSEN
We trokken Helena Christensen aan haar modische jasje voor een korte Q&A…

 
Je hebt aan Chic Outlet Shopping één van je werken gedoneerd voor de exclusieve tote bag om geld op te halen voor RED. Hoe kwam dat tot stand?
‘Toen ze me benaderden voor dit project was ik erg enthousiast. Ik ben al lange tijd supporter van RED en ik vind het fantastisch dat de opbrengst van de tas zal bijdragen aan het doel een aidsvrije generatie te creëren in 2015.’

 
Naast succesvol model ben je ook fotograaf. Vertel op!
‘Ik wilde altijd al fotograaf worden en begon met modellenwerk om mezelf de skills aan te leren die er bij komen kijken. Ik heb met de beste fotografen van de wereld mogen werken en veel geleerd door de jaren heen, dus ik beschik over de technische know-how. Ik geniet ervan om te fotograferen; van internationale campagnes tot speciale projecten zoals een charity trip voor Oxfam.’

 
Wat was je inspiratie achter de foto die op de tas is gebruikt?
‘Ik ben een groot fan van bloemen- en natuurfotografie en fotografeer de natuur al zolang ik me kan herinneren. Toen ik gevraagd werd een foto aan te leveren voor de Chic Outlet Shopping tote bag voor RED, dacht ik dat één van mijn zwart-witte bloemenfoto’s een mooie visual zou zijn omdat het tijdloos is.’

 
Je bent duidelijk een grote filantroop, je werkte voor Oxfam, Chernobyl charities en RED.
‘Het is altijd een grote eer om gevraagd te worden om deel te nemen aan acties voor goede doelen. Ik heb veel respect voor de mensen waar ik mee werk bij die organisaties, want ik weet hoeveel energie, tijd en liefde er in wordt gestoken.'

 
Waar ben je momenteel nog meer mee bezig?
‘Na drie jaar het gezicht te zijn geweest van Triumph Essence, heb ik zelf een lingerielijn voor Triumph ontworpen die afgelopen maand is gelanceerd voor het voorjaar van 2013. Een heel spannend project en het eindresultaat is een mix van vintage style pieces gecombineerd met Thriumphs uitstekende pasvorm en expertise. Ik werk momenteel aan een tweede collectie, voor de herfst, die weer een hele andere feel zal krijgen.’

Het gonsde in 2011 al van de geruchten, maar nu is-ie dan eindelijk daar: de nieuwe, meer betaalbare tassenlijn van Mary-Kate en Ashley Olsen >