Wellicht ken je Mia Wasikowska uit de film Lawless – waarin ze het liefje van Shia LaBeouf speelde, en naar eigen zeggen doodsbang werd van zijn ‘method acting’, of als het knappe gezicht van Miu Miu. Maar ook series als In Treatment en films als Albert Nobbs staan achter haar naam. Dit keer schittert de 23-jarige beauty in Stoker naast o.a. Nicole Kidman.

Extra leuk: het script is geschreven door Wentworth Miller. In de regiestoel van de psychologische dramafilm zat de alombejubelde regisseur Park Chan-wook; dus missen mag je 'm zeker niet. Mia legt je ook eens haarfijn uit waarom je de film gezien moet hebben…

MIA WASIKOWSKA VERTELT

Hoe vond je het om te werken met de Zuid-Koraanse regisseur Park Chan-wook?
‘Hij was enorm meegaand en gaf ons veel mogelijkheden om onze eigen inbreng te hebben en om dingen te veranderen, dus het was echt een geweldige manier van werken. Iedere regisseur is weer heel anders. Ik denk dat er geen formule voor filmmaken is. Iedereen heeft zo zijn eigen code uitgevonden.’

Gaf-ie je niet een groot cadeau tijdens het filmen?
‘Ja! Hij gaf me een sculptuur, een jaguar. Het is het dier, natuurlijk, en hij staat in mijn slaapkamer bij mijn ouders op dit moment. Maar ik sta op het punt om te gaan verhuizen naar mijn eigen plekje en ik ga het zeker daar ergens neerzitten. Het is ’t eerste huis dat van mij zal zijn, dus ik ben heel erg opgewonden!’

Hoe was het om met de regisseur te moeten communiceren via een vertaler?
‘Een van de producenten, Wonjo, was een geweldige tolk. Ik denk niet dat we echt wisten hoe het zou gaan werken in het begin. Toch was het iets dat al na een paar dagen naadloos verliep en we dachten er toen niet eens meer bij na. Ik heb ‘m stiekem wel een paar keer in het nauw gedreven en hem gedwongen om Engels te spreken, maar eigenlijk spraken we nooit Engels met elkaar, haha. Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat er ooit iets verloren is gegaan in de vertaling. Het ging allemaal erg gemakkelijk.’

Je bent zelf een fervent fotograaf, dus je moet alle visuele metaforen van de regisseur in de film geweldig hebben gevonden?
‘Ik vond het echt geweldig, ook omdat je mijn karakter en het verhaal zo veel beter begrijpt.  Als je goed kijkt gebruikt hij altijd een metafoor van een ei of  van een klein kuiken die net uit het ei komt. Of die scène in de keuken, waarbij je allemaal witte platen op een muur ziet en vervolgens zit er in het midden een gele plaat, wat ook net op een ei lijkt. Het was echt cool om dat te zien. Hij sprak er ook veel met mij over. Hij gaf me die jaguar in het prille begin, bij onze eerste ontmoeting, want hij zag India’s reis (Mia’s filmkarakter, red.) van meisje naar vrouw in de film als die van een kitten tot kat.’

Even over India’s kleren in de film, want die lijken enorm oncomfortabel om te dragen!
‘Ze heeft een zeer gesloten persoonlijkheid en daarom is elke outfit een uniform, zodat haar kleren dat ook weerspiegelen. Alles was symmetrisch en ik herinner me duidelijk dat regisseur Park wilde dat als er aan de ene kant een zak zat, er ook een moest zitten aan de andere kant. Ze waren een beetje ongemakkelijk om te dragen, ja, want er waren veel strakke, hoge taille-items, dus het was geweldig om aan het eind van de dag in mijn pyjama te glijden haha!’

Blijkbaar kon je het erg goed vinden met je tegenspeler Matthew Goode?
‘Ja. Hij is fantastisch. We hadden zo'n leuke tijd ook naast de set, vooral omdat de film was zo ernstig was. Het was goed om iemand in de buurt te hebben die lekker gek durfde te zijn als we niet aan het filmen waren. We gingen elke zaterdagavond naar honky-tonk bars, want we filmden in Nashville. Daar gingen we dan dansen op countrymuziek. Het was echt briljant. We ripped it up!

Stoker met in de hoofdrollen Mia Wasikowska, Matthew Goode en Nicole Kidman, komt vandaag uit op dvd en blu-ray. Hollen dus!   

Red, Formal wear, Dress, Waist, Advertising, Publication, Brown hair, Fashion design, Hair coloring, Book cover,