Amyitis bijvoorbeeld, een exclusief parfum dat slechts te koop is bij Skins Cosmetics en gemaakt is door de Franse Mona di Orio, een van de zeer weinige vrouwelijke ‘neuzen’. Helemaal toepasselijk: Mona baseerde Amyitis op haar geurimpressie van Amsterdam tijdens een zomerse boottocht door de grachten (en denk dan vooral ‘groen’, en niet aan vies grachtenwater).

ELLE sprak met Mona (gezegend met een flinke neus à la Sarah Jessica Parker) tijdens een van haar bezoeken aan haar lievelingsstad.

Geuren zijn echte geheugentriggers; wat is jouw eerste geurherinnering?
Mona: ‘Ik denk dat ik een jaar of zes was, en op vakantie bij mijn grootouders in het zuiden van Frankrijk. Ze woonden in een villa vlakbij een wijngaard, en ik voelde me daar enorm vrij. Ik klom in bomen, dwaalde door de tuin, rook aan alles, en stopte bloemen en fruit in lege wijnflessen - mijn eerste parfums. Mijn ouders waren alleen niet zo blij met de geplunderde citroenboom en rozenperken. Maar ik kon me gewoon niet inhouden, zelfs bij de buren knipte ik met een klein schaartje bloemen af.

Hoe belangrijk is geur voor je?
‘Als ik ruik, zie ik beter, scherper. Ik had ooit een vriendje wiens huid ik niet lekker vond ruiken, en ik kon niet naast hem slapen. Niet dat hij stonk, het was gewoon niet mijn smaak.’

Je bent opgeleid door Edmond Roudnitska, de beroemde ‘neus’ die o.a. klassiekers als Eau Sauvage, Diorella en Eau d’Hermès op zijn naam heeft staan. Je was zijn protégé vanaf je zeventiende, waar bestond je opleiding uit?
‘Uit filosofie, kunst, hij gaf me enorm veel boeken te lezen. Het was een high level baggage, een enorm intensieve opleiding, ’s nachts in bed was ik nog aan het lezen. Daarna mocht ik als jonge neus beginnen met formules maken: ik moest een bloem uitkiezen en die dan letterlijk kopiëren, bijvoorbeeld een lelietje-van-dalen namaken uit synthetische stoffen. Je kunt veel bloemen niet destilleren omdat ze te fragiel zijn. Dus als je een viooltje nodig hebt in je formule, moet je die eerst namaken. Maar het is dan wel jouw interpretatie van een viooltje, en zo kom je aan je eigen basisgeuren, je eigen handschrift.’

Heb je een favoriete bloem?
‘Jasmijn. Het is een dubbelzinnige bloem, het ziet er zo onschuldig uit, een lief wit bloemetje, maar je ruikt het alleen ’s nachts, en het heeft een wilde, sensuele, bijna dierlijke geur.’

Hoe maak je een nieuw parfum?
‘Ik begin met veel nadenken, ik wil niet meteen een formule op papier zetten. Bij Amyitis heb ik me laten inspireren door een grachtentochtje in Amsterdam en de geweldige wolkenlucht boven het water. Dat wordt dan een hele fantasie in mijn hoofd: het gevoel van vrijheid, dat je elk moment van de aarde kan vallen, een gevoel van vrede. Dat probeer je allemaal in een formule te vatten: dauw, groene bladeren, een frisse ochtend, het gras onder je voeten. Het hele proces, van eerste idee tot de geur af is, duurt bij mij altijd precies negen maanden.’

Hoe komt het dat er zo weinig vrouwelijke neuzen zijn?
‘Ten eerste is het van oudsher een geheime en geheimzinnige wereld, net als alchemie. Alle neuzen kwamen toen uit Grasse, en ze wilden hun banen en werkgeheimen beschermen, dus die bleven in de familie. Meisjes waren alleen goed om de bloemen op het veld te plukken. Ten tweede hebben vrouwen een ingewikkelde hormonenhuishouding; als een vrouw zwanger is ruikt ze anders, en dat werd niet goed bevonden. Onzin, ik vind dat juist een verdieping, en inmiddels is het algemeen bekend dat vrouwen beter ruiken dan mannen.’

Je werkt samen met de Nederlandse ontwerper Jeroen Oude Sogtoen – jullie parfumflessen zien er prachtig uit, wat voor idee zit er achter?
‘Op mijn verjaardag zat ik met het muselet van een champagnekurk te spelen (het draadwerk dat de kurk op de fles houdt, red.) en zo kregen we het idee om dat ook te gebruiken voor onze parfumflessen. Als je champagne ontkurkt doe je dat om een speciaal moment te vieren, en zo moet dat ook met parfum zijn. Het is iets bijzonders, niet iets dat je na het tandenpoetsen en haren kammen snel even opspuit. Let maar op, mijn doppen maken ook een plopgeluid, net als champagne.’

Amyitis (vanaf € 90) is net als de vier andere geuren van Mona di Orio verkrijgbaar bij de winkels van Skins in Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Laren en Breda en via hun website www.skins.nl.