De lancering van Antidote toonde aan dat jullie echt bij de eredivisie van de modewereld horen. Voelen jullie je gearriveerd?
V: 'Gearriveerd voelen we ons zeker niet. Ik ben ook bang dat als we dat ooit zo voelen we beter kunnen ophouden. Dat komt ons werk zeker niet ten goede.'

Is 'World Domination' dan niet jullie doel?
V: 'Absoluut. Maar niet een gearriveerd gevoel. We hebben juist altijd de ambitie om door te gaan, meer te doen, groter, beter. Dat we Antidote zo hebben kunnen lanceren, met dat concert erbij, was voor ons een heel speciaal gevoel. En dat Rufus Wainwright een speciaal liedje ervoor geschreven heeft is ook echt bijzonder.'

Hoe is die samenwerking met Rufus tot stand gekomen?
R: 'We zijn al heel lang fan van zijn muziek en hebben hem leren kennen in Amsterdam voor een dubbelinterview (voor het gay magazine ‘Butt’) en dat klikte heel goed en toen zijn we in contact gebleven en heeft hij ons gevraagd de kostuums te ontwerpen voor zijn concert. Dat kwam eigenlijk tegelijkertijd met de launch van Antidote. En zijn verhaal waarom hij dat Judy Garland concert wilde doen kwam heel erg overeen met ons verhaal over het parfum. Omdat hij zei dat hij in deze tijd behoefte had aan een extra positieve boodschap aan de wereld, precies wat wij ook een beetje met Antidote willen. Wij zeggen altijd dat Flowerbomb een tegengif is tegen de realiteit en dit is hetzelfde. En dat is waar we in al ons werk naar op zoek zijn, naar ontsnapping aan de werkelijkheid.'

V: 'Het gaat ook over het ontkomen aan je eigen grenzen, dat je kan zijn wie je wilt zijn en wie je droomt te zijn en dat willen we ook uitdragen met dat Houdini-achtige beeld uit de campagne. Met die kettingen die gebroken zijn en dat droombeeld van een man die als een soort geest uit de fles verschijnt. Het gaat ons niet zo zeer dat het een man is met een fantastisch lijf of dat het een geslaagde zakenman is, maar om iets immateriëlers, iets romantischer, iets zachter. Zo van: kijk, dit kan όόk een manbeeld zijn. Het gaat om vrijheid van denken.'

Dat tegen de realiteitszin zijn is eigenlijk iets on-Nederlands, in Nederland moet je altijd praktisch zijn.
R: 'Misschien daarom de boodschap om daaraan te ontsnappen.'

Maar het werken in Nederland bevalt nog goed?
R: 'Ja, we houden nog steeds van Nederland. Het is een fijne plek om vanuit te opereren.'

Zien jullie jezelf als ‘Nederlandse’ ontwerpers?
V: 'Nee, als ontwerpers zien we onszelf heel internationaal. We zijn eigenlijk een beetje een soort free birds die tussen alles en iedereen doorvliegen. We horen bij iedereen en bij niemand. We zijn echt Viktor & Rolf in ons eigen wereld, en die is noch Nederlands, noch Engels of Frans. We hebben ons eigen universum.'

R: 'Dat is ook echt het leuke aan mode. Waarom we gekozen hebben voor mode is omdat mode een van de weinige echt internationale talen is, het maakt niet uit waar je vandaan komt.'

NEPPARFUM

Julie hebben ooit een nepparfum gelanceerd. Hoe is het om nu twee echte parfums te hebben?
R: 'Dat is een droom die uitkomt.'

Was dat nepparfum alleen maar ironisch, of ook een statement tegen commercialisering?
R: 'Zoals we altijd in ons werk proberen, wilden we iets complex laten zien dus dat had meerdere lagen. Natuurlijk was het aan een kant ironisch, maar het was ook echt een ambitie. Omdat het toen niet echt kon, dachten we dat de enige manier was voor ons om het dan maar nep te doen. Om het dan nu echt te doen is een jongensdroom die uitkomt.'

V: 'Het was complex, dubbel, misschien wel driedubbel. Het was ironisch en serieus, zoals alle gevoelens, die zijn nooit zwart-wit.'

R: 'Het is een beetje onze ambitie met ons werk om echt heel groot te worden, een heel groot label te worden, maar op onze termen, zonder compromis en creatief en voor heel veel mensen is dat onverenigbaar. Als je een groot parfum hebt is dat automatisch commercieel, terwijl je ook inhoud kan geven aan dingen die heel groot en commercieel zijn. We willen juist laten zien dat die mix heel goed kan.'

Jullie zijn heel erg betrokken geweest bij alle details van het creëren en lanceren van het parfum.
R: 'Je hebt echt een relatie met een parfumeur, en hij heeft echt honderden tests aan ons gestuurd.'

V: 'En hetzelfde geldt voor de verpakking. Het zijn hele belangrijke zaken. Je brengt een merk tot uiting en mode is uiteindelijk voor een beperkter publiek dan parfum en opent veel meer deuren. Daarom is het zo belangrijk, het is je visitekaartje.'

Uit jullie collecties blijkt een grote liefde voor klassiekers zoals de trenchcoat en de witte blouse. Wat is het V&R-aspect wat ze speciaal maakt?
V: 'De klassiekers zijn het uitgangspunt en daar doen we iets mee. We werken altijd met iets dat mensen kennen, met iets dat je al in je hoofd hebt zitten, maar dat veranderen we…'

R: '…op een bijna surrealistischer manier zou je kunnen zeggen…'

V: '…waardoor je iets op een nieuwe manier gaat zien en waardoor je ook jezelf en je eigen wereld op een nieuwe manier gaat bekijken. En dat willen we met Flowerbomb en Antidote ook. Beide parfums hebben iets heel klassieks en daar hebben we ook heel actief naar gestreefd, maar ze zijn tegelijkertijd heel nieuw. Het is spelen met bekende referenties wat ook maakt dat je met een groot publiek kunt communiceren.'

Jullie shows zijn heel theatraal, er zit altijd een idee achter. Is het moeilijk om elk seizoen weer iets te verzinnen?
V: 'Nee, het zijn voor ons ook geen gimmicks en het gaat niet om het theatrale effect. Als er theater aan te pas komt is dat om het idee te versterken, de ene keer groots, de andere keer niet. Dat verschilt per keer.'

R: 'We proberen juist heel erg het gimmick-gehalte te beperken. Als het dat is, dan zitten we niet goed.'

V: 'Vaak beginnen onze collecties met een idee voor de show. Dan gaat het over wat we willen zeggen en wat voor beeld we daar bij hebben. De collectie is een onderdeel van mode als een groter plaatje.'

V&R WINKEL

Is een eigen goedkopere lijn iets wat jullie willen met het oog op World Domination?
V: 'Dat behoort zeker tot de mogelijkheden. Het is onze bedoeling om groot en internationaal te werken, maar op dit moment hebben we daar nog geen concrete plannen voor. We doen alles een beetje op ons eigen tempo.'

Zit een er een Nederlandse V&R winkel in de planning?
R: 'Ooit wel. In ieder geval willen we meer freestanding winkels hebben, om mensen ook echt in onze wereld te trekken.'

Houden jullie de Nederlandse modewereld bij?
R: 'Nee, we zijn niet op de hoogte daarvan. Voor ons is Nederland en Amsterdam gewoon een leuke plek om te wonen.'

Wat vinden jullie van het Nederlandse modeklimaat? Moet de Nederlandse vrouw heropgevoed worden?
V: 'Wij zijn niet zo van mode als dictaat, niet in Nederland en überhaupt niet. We zien het echt als een voorstel. Er wordt ons ook vaak gevraagd ‘welke celeb wil je kleden?’, of ‘wat is je ideale vrouw of man?’ Maar we hebben niet zo’n fetish voor bepaalde sterren of iemand met een bepaald soort lijf, het gaat ons veel meer om wat voor persoonlijkheid erachter zit. Daarom is die relatie met mensen zoals Tilda Swinton en Rufus zo belangrijk omdat het uiteindelijk gaat om wat inspireert.'

PRINSES MABEL

En prinses Mabel, is dat een echt relatie of koopt zij gewoon jullie kleren?
R: 'Dat is echt een vriendschap. Zij is iemand die inspireert net als Tilda en Rufus, omdat ze echt origineel zijn. Alleen door originaliteit kan je inspireren.'

Welke elementen van jullie stijl zou je graag terugzien in het gewone straatbeeld door bijvoorbeeld zo’n collectie van H&M?
V: 'Dat hebben we dus echt niet zo. We hebben helemaal niet het idee dat we het straatbeeld zouden willen veranderen. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat we er in het algemeen van houden als mensen er wat formeler uitzien, wat meer dressed up. Maar dat gaat niet alleen over de kleren die je aanhebt. Dat gaat ook over hoe je met elkaar omgaat, over manieren.'
R: 'Dat is wel iets dat te wensen overlaat in Nederland, omgangsvormen.'

Maar jullie handen jeuken niet als je over straat loopt?
R: 'Helemaal niet.'

Welke ontwerpers bewonderen jullie zelf?
V: 'We zijn in de jaren tachtig opgegroeid en toen leerden we mode kennen dus de ontwerpers uit die tijd hebben natuurlijk invloed op ons gehad. Yves Saint Laurent bijvoorbeeld is een heel inspirerend ontwerper. Maar het gaat uiteindelijk ook over het geheel van wat mode voor ons vertegenwoordigde, een soort glamourwereld waarvan je denkt ‘wow, daar zou ik zo in willen stappen. Ik zou willen dat de werkelijkheid altijd zo was.’ Het gaat over schoonheid.'

R: 'Yves Saint Laurent gaat over meer dan kleding, daarom vinden we hem zo inspirerend. Het is een aura en niet alleen die mooie jurk.'

Zouden jullie voor zo’n klassiek modehuis willen ontwerpen of juist niet?
R: 'Het grappige is dat wij nooit helemaal snappen waarom de modewereld zo gefixeerd is op die oude namen. We zeggen niet pertinent nee, maar het moet wel heel erg bij ons passen en de focus is toch wel heel erg ons eigen merk en om zelf zo’n naam worden.'

Met welke kernbegrippen zou je V&R het beste kenschetsen?
V: 'Met ‘conceptuele glamour’, omdat dat een paradox aangeeft. Vaak denken mensen dat glamour inhoudsloos is en iets met inhoud geen glamour heeft. Wij vinden dat dat juist wel verenigd kan zijn en dat willen mensen laten zien dat glamour wel inhoud kan hebben.'