Dagboekfragment Elise Schaap

Op de set van Bride Flight schreef Elise Schaap speciaal voor ELLE een dagboekfragment. Samen met Anna Drijver en Karina Smulders speelt Elise de hoofdrol in Bride Flight die maandag 13 oktober in première ging.

Meest gelezen

Mijn naam is Elise Schaap (25) en dit najaar maak ik mijn debuut in de nieuwe Nederlandse speelfilm Bride Flight van regisseur Ben Sombogaart. Bride Flight vertelt het verhaal van drie jonge bruiden en de ongebonden, ambitieuze Frank, die elkaar ontmoeten tijdens de beroemde luchtrace van Londen naar Nieuw-Zeeland in 1953. Voor het draaien van de film zijn we naar Nieuw-Zeeland afgereisd. Hierbij een greep uit mijn dagboek.

Advertisement - Continue Reading Below

 

 

Maandag 29 Oktober 2007

 

‘Vandaag voor het eerst draaien in Nieuw-Zeeland. Tot nu toe hebben we er al 5 weken filmen op zitten in Luxemburg. De komende weken zullen hier alle buitenscènes worden opgenomen.

 

Na een helse lange vlucht van 32 uur en 2 dagen rust begin ik vol goede moed aan een nieuwe draaidag. Het is 7 uur in de ochtend en heb net nog even m'n lief, die 11 uur eerder leeft dan ik, aan de telefoon gehad om me succes te wensen. Ik ga de make-up in met een flat white (een Nieuw-Zeelandse cappuccino) en binnen een uur ben ik omgetoverd tot Marjorie. Mijn jaren '60 look bestaat uit een pruik in Jackie Kennedy stijl en een vormeloos tweed-pakje. Het leuke aan het spelen van Marjorie is dat het een enorme tut is met dito outfits. Gedurende de dag vergeet ik alleen hoe ik eruit zie en dat ik die pruik draag. Ik schrik me elke keer weer lam wanneer ik mijn reflectie in een deurruit zie; ik zie eruit als een moeke en heb het seksappeal van een deurmat. Zodra ik de set op stap noemt Ben, de regisseur, mij liefkozend 'mama' en als klap op de vuurpijl doe ik de geluidsman denken aan zijn oudtante Tilly.

Meest gelezen

 

We draaien vandaag in Rotorua. Een prachtige maanlandschapachtige omgeving. Overal in de wijde omgeving zijn er hete modderbronnen en geisers, die een penetrante zwavellucht verspreiden. De stank van rotte eieren en zwaveldioxide. Het is of je continue in de walm van iemands scheet staat.

 

Er staan vrij heftige scènes op het programma voor vandaag. Op dit moment in het verhaal ben ik op zoek naar mijn vermiste zoon, dat begint ongerust en ontaard in totale paniek. Scherp, opgeladen en nerveus stap ik de set op. Het cameradepartement is nog bezig met opbouwen vlak naast een dampende gifgroene poel. Voordat we werkelijk gaan draaien zijn we waarschijnlijk weer een uur verder.

 

Het lastige aan filmen is dat je zo lang moet wachten voordat je kunt spelen. Dan nog maar een flat white en ik stort me vervolgens op de koekjes. Waldemar (Torenstra) leest relaxed een boek, daar ben ik veel te onrustig voor. Anna luistert muziek en laat me af en toe hippe Neder hiphop horen, waar ik nog nooit van gehoord heb. 'Ik ben dom, lomp en famous' wordt het nieuwe lijflied. Tenslotte waag ik nog maar een poging tot het maken van een pannenlap. Karina (Smulders) heeft me leren haken en ik moet zeggen het is een rustgevende bezigheid zolang de draad niet van je stokje valt.

 

Net voor het draaien komt er een enthousiaste beveiligingsman me nog even waarschuwen voor broze stukken grond waar ik omheen moet lopen, zodat ik niet uitglij. Ik show hem mijn degelijke Marjorie stappers en zeg hem dat dat wel goed gaat komen. 'Good on you, love', zegt hij met een zwaar kiwi accent, wat vertaald klinkt als 'goeie ui, schat'.

 

Het is zover, alles staat klaar, iedereen is gereed. Geluid loopt, camera draait, en actie. Als een wildebeest ren ik door de heuvels van Rotorua, hysterisch roep ik de naam van mijn zoon. Hetzelfde doen we op vijf andere plekken. Tussendoor maak ik nog wat grapjes met de clapper loader (de man met het klapbord), maar bedenk me tegelijkertijd dat flirten in dit kostuum weinig zoden aan de dijk zet.

 

Gelukkig verloopt de rest van de dag nog best vlot. Het weer is fijn (de lente is hier net begonnen) en de sfeer is goed. Aan het eind van de dag nemen Anna en ik nog wat kiekjes van de omgeving en sluiten we de dag af met witte wijn en pizza.

 

Morgen hebben we alweer een vrije dag en gaan we met z'n allen als toeristen glimwormen in druipsteengrotten bekijken en naar een kiwifarm. Af en toe komt even het besef dat ik gewoon aan de andere kant van de wereld een film aan het opnemen ben! Dit kan je bijna geen werk meer noemen en we hebben nog 5 weken te gaan.’

 

 

ELISE SCHAAP

Elise Schaap zit op dit moment in het laatste jaar van de Toneelschool en Kleinkunst Academie te Amsterdam, en zij heeft net de opnames van de nieuwe film Bride Flight afgerond, onder regie van Ben Sombogaart. Naast haar studie communicatiewetenschappen aan de UvA volgde zij de deeltijd acteursopleiding aan De Trap. Ook volgde zij een workshop aan de London Academy of Music Drama and Arts (LAMDA).

 

Ondertussen was Elise te zien in verschillende producties, zoals Bitches, Keijzer & De Boer Advocaten, Costa! en zij was te zien als Maja, een van de hoofdkarakters, in Hotnews.nl.

 

Voor de film Liefde, Dood en Luchtgitaar, van de NFTA, kreeg zij op tijdens het Filmfestival van Sapporo de prijs voor ‘Best actress’.
Elise spreekt regelmatig radio- en televisiecommercials in, en was zij ook te zien in enkele televisiecommercials.

 

Dit seizoen zal zij te zien zijn in de voorstellingen 'het Temmen van de Feeks' en 'Rocco en zijn broers' van Toneelgroep Amsterdam.