Harley Weir studeerde in 2010 af aan het prestigieuze Central Saint Martins in Londen. Naast haar persoonlijke werk doet ze veel in opdracht van magazines als AnOther Magazine, i-D Magazine, Dazed & Confused en schoot ze campagnes voor modehuizen als Maison Martin Margiela en Calvin Klein. Ze publiceerde onlangs haar eerste fotoboek, Homes. En haar very first solotentoonstelling ooit is nu te bewonderen in Foam aan de Keizersgracht te Amsterdam.

Wij spraken met de talentvolle fotograaf die de grenzen van intimiteit opzoekt – in al haar werk, of dit nu politiek beladen is, of een fantasie van Weir zelf verbeeld.

Weet je nog hoe je bent begonnen met fotograferen?

'Bij schoolreisjes en speciale gelegenheden gaven mijn ouders me altijd een wegwerpcamera mee. In kunstlessen maakte ik later ook schilderijen van mijn foto's. Ik raakte al snel geobsedeerd. Fotografie gaf me een excuus om dingen te doen die ik op een ander vlak niet kon verklaren.'

Waarom ben je zo verknocht aan analoge fotografie?

'Ik ben analoog begonnen, en wanneer je een stijl ontwikkelt, is het lastig om het roer om te gooien. Ik zou het wel willen proberen, maar doordat je het beeld direct ziet, gaat voor mij de magie een beetje verloren. Vaak wordt een foto met een 'fout' mijn favoriet en ik vind het moeilijk om fouten te maken met een digitale camera.'

Heb je een favoriete foto?

'Oe, dat is interessant. Ik heb namelijk nooit een tentoonstelling gehad, dus dit is voor het eerst dat mijn werken aan de muur hangen. Het verandert nog al… Maar op dit moment is het de man in het roze water. Zijn gezicht is veel verdrietiger dan ik in eerste instantie dacht. Toen ik hem fotografeerde vond ik hem heel krachtig ogen, en nu ziet hij er juist heel kwetsbaar uit. Die transformatie vind ik heel mooi om te zien, daarom is dit momenteel mijn favoriete foto.'

i-D Magazine Fall, 2015pinterest
Harley Weir
i-D Magazine Fall, 2015

Je maakt heel veel foto's, hoe heb je een selectie gemaakt voor de tentoonstelling?

'Dat was echt heel erg moeilijk… really, really, really hard. Ik heb geprobeerd mijn favorieten te kiezen, ook al horen die dus niet per se bij elkaar ofzo. Samen met Mirjam Kooiman [red. curator Foam] hebben we gekeken welke beelden mooi naast elkaar zouden passen. We hebben veel contact gehad, en ik heb geprobeerd om het idee van 'boundaries' uit te beelden. Vandaar de titel van de tentoonstelling.'

Baron Magazine, 2013 - Pop Magazine FW, 2014pinterest
Harley Weir
Baron Magazine, 2013 - Pop Magazine FW, 2014

Vertel: boundaries.

'Ik raakte geïnteresseerd in grenzen toen ik in 2011 naar Israël reisde. Toen zag ik voor het eerst de muur die het land in tweeën deelt. Het was een verwarrende ervaring, ik werd hard met de realiteit geconfronteerd. Kort nadat ik beide kanten van de muur had bezocht, begon ik aan een project. Ik werd geïntrigeerd door het idee van grenzen, zowel letterlijk als de manier waarop we naar dingen kijken en hoe mensen met elkaar om gaan.'

Wat of wie staat er nog op je bucketlist?

'Oh, zo veel mensen… In ieder geval Lydia Lunch. Ik zou haar heel graag fotograferen. Ik word aangetrokken door heel veel verschillende mensen, maar ik heb wel een voorliefde voor redheads – zoals je wel kunt zien.'

Harley Weirs solotentoonstelling Boundaries is nog tot en met zondag 19 februari te zien. Info: foam.nl.

Unpublished June, 2016pinterest
Harley Weir
Unpublished June, 2016