Sinds de oprichting in 1994 heeft het M.A.C Aids Fund meer dan 150 miljoen dollar geschonken aan verschillende organisaties die strijden tegen de Aids epidemie en de levens verbeteren van mensen die zijn getroffen door HIV/Aids. Geld wordt opgehaald via de verkoop van de de Viva Glam lipstick waarvan het gehele aankoopbedrag van € 17,50 naar het M.A.C Aids Fund gaat.

M.A.C betrekt celebrities als ambassadeurs voor de promotie van de Viva Glam lipstick en dit jaar zijn dat Lady Gaga en Cyndi Lauper (lees het exclusieve interview met hen in ELLE van deze maand).

Lees hieronder het interview met John Demsey (Group President The Estée Lauder Companies Inc.) over Viva Glam en het M.A.C Aids Fund.

Lees ook: interview met Nancy Mahon (Senior Vice President M.A.C Cosmetics en Executive Director M.A.C Aids Fund) en James Gager (Senior Vice President/Creative Director M.A.C Worldwide) >

Is het moeilijker om mensen te overtuigen dat goede doelen voor Aids nog steeds steun nodig hebben?
John Demsey: ‘Ja. Het is 26 jaar geleden dat Aids werd ontdekt en in die 26 jaar hebben oorlogen, sociale kwesties, economische malaise, ziektes, hongersnoden en het internet de wereld getransformeerd. Er is nu een generatie volwassenen tijdens wiens leven Aids altijd heeft bestaan. En vooral onder deze groep bestaat de misvatting dat Aids zoiets is als diabetes, iets wat weliswaar vervelend is, maar waar je niet dood aan gaat.

Dit is pertinent niet waar. Er is geen medicijn voor Aids. Ja, mensen leven langer, maar de medicijnen zijn duur en de meeste mensen die door aids worden getroffen zijn arm. Deze ziekte woekert vooral in samenlevingen die geen behoorlijke sociale zorg en economische stabiliteit hebben. Landen in Azië, Zuid-Oost Afrika, Oost-Europa en Zuid Amerika, maar ook in de grote steden van Westerse landen. Arme mensen worden getroffen. Aids is een ernstig en dringend probleem, dus wij gaan gewoon door met aandacht vragen ervoor.’

Lady Gaga en Cyndi Lauper zijn extreme types, spreken die wel iedereen aan?
‘Ik denk dat het goed is om iets extreems te doen. Wij hoeven niet het best bekeken programma op tv te zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, maar wel het meest besproken. Wij staan ergens voor en kiezen ambassadrices die bij ons passen.

Als we celebrities benaderen hiervoor is het vooral belangrijk dat ze aanspreken in Amerika en West Europa, maar wat zo bijzonder is aan Lady Gaga is dat de hele wereld haar kent. Zij is de eerste persoon sinds Madonna die de aandacht van de wereld zo op zich heeft weten te vestigen. Dus we zijn heel blij met haar.’

Lady Gaga krijgt rol als moordenaar in Tarentino-film >

Is het moeilijk als bedrijf de balans te vinden tussen politiek en geld verdienen?
‘Voor veel merken wel, van ons wordt het juist verwacht. Mensen verwachten verschillende dingen van verschillende merken. Als wij Chanel proberen te zijn of Chanel ons, dan werkt het niet. Wij moeten gewoon M.A.C zijn en dit is typisch M.A.C.’

Denk je dat mensen een beetje goede doelen-moe zijn momenteel?
‘Misschien, maar je hebt toch wel een lipstick nodig dus waarom zou je deze niet kopen? Ik heb gemerkt dat mensen en vooral vrouwen zich af vragen wat zij kunnen bijdragen, juist nu. Het gaat er niet om of je rijk bent. Dita von Teese vertelde me bijvoorbeeld dat toen ze vroeger nog achter de counter van Chanel stond in een warenhuis in Californië, ze altijd naar de M.A.C counter ging om een Viva Glam lipstick te kopen.

Dat was haar manier om iets bij te dragen, ook al was ze toen niet rijk. En zulke verhalen hoor ik heel veel van mensen die helemaal niet veel geld hebben, maar wel € 17,50 kunnen betalen voor een lippenstift.’