Interview: Diesels Nicola Formichetti
Nicola Formichetti staat nog maar kort aan het roer bij denimgigant Diesel, maar weet zich nu al flink in de kijker te spelen. Stiekem hadden we niet anders verwacht van de voormalig stilist van Lady Gaga, hoofdontwerper bij Mugler en fashion editor voor grote bladen als Dazed & Confused en Vogue Hommes Japan. De 36-jarige half Italiaanse, half Japanse creatieveling – die ondanks zijn celebrity-status nog immer bescheiden en down to earth is, weet dondersgoed hoe de modewereld in elkaar steekt.
Én dat die wereld aan het digitaliseren is. Waarvan akte in de hagelnieuwe #Dieseltribute Collection, een limited edition lijn die hij maakte als eerbetoon aan het DNA van het merk. De collectie bestaat uit volledig handgemaakte items, gebaseerd op topstukken uit 35 jaar Diesel. Nicola liet topfotograaf Nick Knight de campagne schieten. Met een iPhone... We spreken de ontwerper tijdens de lancering in Londen.
Foto’s: Diesel, Instagram & IMAXtree
.
Had je zelf in de jaren negentig een Diesel-item dat je helemaal afgedragen hebt?
‘Nee, ik kon het toen niet betalen, maar ik was een groot fan van de winkel in Covent Garden. Daar hing ik altijd rond. Er waren dj’s en mensen met gek haar. Het was iets fantastisch.’
Hoe was het om in de Diesel-archieven te mogen neuzen om de #Dieseltribute Collection te maken?
‘Ik wist niet eens dat Diesel een echt archief had. Vijf verdiepingen met precies de juiste temperatuur. Renzo (Rosso, de oprichter van Diesel, red.) nam me mee en kon me het verhaal achter íeder item vertellen. Ik heb het zelfs door iemand met een camera laten documenteren. Renzo leerde mij het DNA van Diesel, maar dat is eigenlijk een verhaal dat voor iedereen interessant is.’
Foto: Nicola Formichetti
.
Hoe heb je uit zoveel items kunnen kiezen?
‘Dat ging eigenlijk heel gemakkelijk, want wat Renzo me liet zien aan items uit begin en midden jaren negentig voelde eigenlijk perfect voor volgend seizoen. Ik heb ze bijna één-op-één gekopieerd. Natuurlijk heb ik wat kleine aanpassingen gedaan – vleermuismouwen zijn ‘t nu niet meer – maar voor de rest was alles heel cool voor nu.’
Helpt Lady Gaga je bij Diesel ook met het creatieve proces zoals ze deed toen je voor Mugler werkte?
‘Nee. Want dit is iets heel anders... Misschien! Als ik andere dingen ga doen. Gaga is een geweldige performer en ik denk erover om met Diesel ook iets op dat gebied te gaan doen. Maar ik moet nu eerst een nieuwe taal creëren met de collecties die gaan komen en daarna kan ik uitwijken naar nieuwe dingen.’
Zoals?
‘Rodeloperkostuums, sportkleding… Alles!’
Foto: Nicola met Lady Gaga op de catwalk van Mugler a/w 2011
.
Denim of bikerjack?
‘Allebei! Oké, een leren jas.’
Gaga of Miley?
‘Ik hou van allebei, maar waarschijnlijk toch Gaga.’
We hebben je horen zeggen groot fan van Miley te zijn. Staat er al een samenwerking op de planning?
‘Yeah! We zien elkaar binnenkort en dan zien we wel wat er uitkomt. Maar ik kan niet te veel met dit soort vrouwen werken. Het kost veel tijd en energie.’
En Brooke Candy, je nieuwe muze, dan?
‘I love Brooke! Ik zie echt potentie in haar. Ik heb gewerkt aan haar video en de video daarna gaat een echte game changer zijn. We bedachten het concept en dachten: ‘Wáárom hebben we dit nooit eerder gedaan.’’
Foto: Nicola met Brooke Candy
.
De campagne voor de #Dieseltribute Collection is volledig geschoten met een iPhone. Vertel!
‘De wereld is aan het digitaliseren en dat is super spannend. In plaats van deuren te sluiten moeten we dit omarmen. Dat was het hele idee achter deze campagne. We gaven Nick Knight, de beste fotograaf ter wereld, een iPhone, een ding dat iedereen heeft, en lieten zien dat het er niet om gaat wie je kent en hoeveel budget je hebt, maar dat het draait om de creativiteit, liefde en passie waaruit iets voortkomt.’
Het eindresultaat ziet er fantastisch uit…
‘En dat met alleen een iPhone. It’s crazy! Nick is geniaal. En inspireert jonge fotografen. Ze kunnen zijn techniek gewoon kopiëren omdat we precies aangeven welke apps we hebben gebruikt (Glitchè en Megaphoto, red.). Dus het gaat meer om de ideeën erachter. En dat is precies wat ik bij Diesel wil doen; de manier van denken veranderen.’
Foto: campagnebeeld #Dieseltribute Collection
.
Waar komt die drive vandaan?
‘Ik word moe van hoe men tegenwoordig in de mode-industrie denkt. Natuurlijk moeten merken commercieel denken, maar tegelijkertijd gaat mode over dromen en fantaseren. Daarom móeten we jong talent omarmen.’
En bij Diesel krijg jij die vrijheid?
‘Renzo moedigt me zelfs aan het nog gekker te maken. Samen zijn we net twee kleine kinderen. We vinden allebei dat alles vanuit liefde en enthousiasme moet ontstaan. Be a game changer, be a shifter.’
Veel merken proberen ‘iets digitaals’ te doen, maar brengen het er niet zo succesvol vanaf als jij. Heb je een geheim?
‘Het moet écht zijn. Geen marketingtool. Het aankopen van een dure camera of live shows streamen, dat is het beeld dat de óude generatie heeft van digitaliseren. Het gaat erom dat je je in de digitale community begeeft, er echt deel van uitmaakt. Mooie films maken kunnen Hollywoodregisseurs ook, daar moet je je niet eens aan willen wagen. Je moet dingen doen die nog nooit iemand gedaan heeft.’
Foto: Nicola met Renzo Rosso
.
En wat is na een campagneshoot op ‘n iPhone de volgende stap?
‘Ik kijk nooit te ver vooruit. Het gaat er voor mij om wat er vandaag speelt. Toen ik nog stilist was vroegen mensen me ook altijd wat er het volgende jaar trendy zou zijn, maar ik ben geen waarzegger! Ik denk alleen wel dat alles nóg digitaler gaat worden. Ik weet zeker dat er volgend jaar weer nieuwe apparaten en tools uit zullen komen, dus je moet proberen bij te blijven. You’ll wake up one day and you’re like behind you know.’
Lopen we niet het gevaar de digitale wereld boven the real thing te gaan verkiezen?
‘Soms is het inderdaad lastig. Ik bedoel, ook al heb je je telefoon gewoon bij je, denk je continu aan ‘m. Maar het is belangrijk dat het een mix is. Afgelopen zomer heb ik een digitale detox van drie weken gedaan. Fantastisch!’
Eerlijk?
‘Nou oké, de eerste twee dagen waren verschrikkelijk. Ik vertoefde op Hawaii, dus dat is wel een beetje valsspelen, he? Maar ik heb toen wel geleerd dat de wereld ook doordraait zonder mij.’
Foto: Nicola met Nick Knight
.
Jij als social media-fanaat, vertel ons: wie móeten we volgen op Instagram?
‘Oké, eens even kijken (pakt zijn telefoon erbij). Mijn echte, echte, echte favoriet is deze dj, Michel Gaubert. Hij maakt catwalkmuziek voor de grote shows, van Chanel tot Mugler. Hij is echt een genie. Zo on the spot. Hij post dingen waarvan je denkt: ‘hoe kóm je erop.’
Is er ook iemand die je volgt maar eigenlijk niet kunt uitstaan?
‘Hmm, niet echt. Ken je de app 'Followers+'? Die vertelt je precies welke mensen jij volgt die jou helemaal niet terugvolgen. Delete!’
Je hondjes Tank en Bambi hebben zelfs een eigen instagramaccount...
‘Ik moest die wel aanmaken. Ik bleef maar foto’s van ze posten op mijn eigen account, waardoor het alleen nog maar ging over dog fashion. Zij werden de celebrities.’
Waar zijn ze nu?
‘Ze wonen in mijn appartement in New York. Ik probeer niet te veel met ze te reizen, maar ze gaan binnenkort mee op kerstvakantie naar LA. Daar is het lekker warm en kunnen ze rondrennen.’
Foto's: Tank, Bambi, Nicola en Kim Kardashian
.
Zwart of blauw?
‘Altijd zwart. Zo saai, maar altijd goed.’
Websites of magazines?
‘I love magazines. Please don’t kill them! Ze zullen er hopelijk altijd zijn, maar met een ander doel. Het zullen uiteindelijk geen styleguides meer zijn, maar meer mikken op hoge kwaliteit.’
Koop je zelf nog wel eens een blad?
(Kijkt schuldig). ‘Nee… Hoe erg! Zelfs de bladen waar ik insta; ik bekijk ze, en vervolgens instagram ik ze, maar ik koop het niet. It’s so crazy! Maar ik hoop écht dat magazines zullen blijven. Wow, ik klink als mijn moeder in de tijd dat het cassettebandje uitkwam en zij wilde vasthouden aan de langspeelplaat, haha.’
Foto: #Dieseltribute Collection
.
De all denim #Dieseltribute Collection is nu verkrijgbaar in geselecteerde Diesel stores wereldwijd en online. In februari volgt nog een all leather #Dieseltribute Collection van Nicola Formichetti.
Foto: campagnebeeld #Dieseltribute Collection
Futurologen vertellen: zo ziet de toekomst eruit
De Huisstijl van journalist Lisa Bouyeure (35)
Zendaya is dé next big thing uit Hollywood
Groot interview met Carice en Halina