Meer dan 13.000 doden en nog duizenden vermisten. Net zoals de aarde nog steeds beeft daar in Japan, krijgen wij de rillingen van deze cijfers. En dan hebben we het nog niet eens over alle overlevenden die dakloos zijn en al hun bezittingen verloren. Hulp is nodig, dat moge duidelijk zijn.


Gelukkig springt men wereldwijd in de bres voor Japan. Vanavond is het de beurt aan Nederland met een benefietvoetbalwedstrijd en -concert in één, waar een groot blik BN'ers wordt opengetrokken. Laten we hopen dat het een flinke duit in de zak van het Rode Kruis oplevert.


JAPANSE MODE
Net als alle andere bedrijfstakken in Japan, heeft de modebranche het zwaar. Grote labels zitten zonder materialen doordat leveranciers zijn getroffen door het natuurgeweld. Kleine labels struggelen doordat Japan Fashion Week werd afgelast en internationale inkopers nu wel drie keer nadenken voor ze naar het Oosten afreizen.

De steunbetuigingen van celebs en designers op ELLE.nl al gelezen? >

Ook Giorgio Armani heeft besloten niet naar het Chinese Beijing af re reizen, waar hij dit voorjaar een event zou hosten. ‘Het is niet het juiste moment om iets te vieren. Het is nu zo’n zware tijd’, vertelt hij aan WWD tijdens de presentatie van zijn home-collectie in Milaan. In plaats daarvan koos de ontwerper ervoor het geld waarmee het event bekostigd zou worden, te doneren aan Japan. Hulde.


Masahiko Miyake, voorzitter van de Japanse Fashion Week-organisatie, schat dat de verkoop van kleding in winkels in Tokio de week na de aardbeving met zo’n zeventig procent zijn gedaald, maar vertelt dat er tekenen zijn dat de verkoop inmiddels weer een beetje op gang begint te komen. ‘Aan het eind van maart kroop de verkoop weer op naar tachtig procent van het normale level’, aldus Miyake op WWD.

Icoon Jane Birkin veilde haar eigen Birkin-bag voor Japan >