Met één, niet eens zo verrassend nieuwtje een week lang de headlines overnemen, dat kan slechts een enkeling in Hollywood – en vaak pas na een overdosis of complete publiekelijke breakdown (lees: kaalgeschoren hoofden of tijgerbloedconsumptie).

Maar Brad en Angelina zijn, ik schreef het al eerder, Hollywood royalty. En als de koning en koningin van Tinseltown bevestigen dat ze gaan trouwen, is het land te klein. Als gevolg moest de volledige redactie van People Magazine, ’Tinseltowns belangrijkste ‘nieuwsblad’, een weekend lang doorhalen om maandag als eerste met een ‘exclusieve’ verlovingscover te komen.

Weet dat People niet vaak eerder in de winkels ligt dan de gebruikelijke woensdag. En de laatste paar keer dat er een 'speciale uitgave' van het blad verscheen, was na de dood van Whitney Houston en het Koninklijk huwelijk in Engeland.

Brad en Angelina zijn dus net zo belangrijk als William en Kate. Misschien zelfs belangrijker, want dit was pas de verloving.

KLASSIEK GEVALLETJE 'KEIHARD LIEGEN'

Over het huwelijk zelf - het hoe, wat, waar en wanneer - is nog weinig bekend. Al hebben de gossipbladen uiteraard allemaal al even in hun glazen bol gekeken en is ondertussen al besloten dat het een ‘groots gebeuren/intieme gelegenheid’ gaat worden en dat Angelina een ‘lange, klassieke, witte jurk/speciaal voor haar ontworpen Versace’ zal dragen.

Met andere woorden: niemand weet iets, maar met niks verkoop je geen bladen.

Nu we het daar toch over hebben, dat zal ook de reden zijn dat In Touch deze week een cover heeft, die ik je niet wil onthouden vanwege een klassiek gevalletje ‘keihard liegen’. Het blad claimt namelijk dat het alle details van Jessica Simpsons bevalling heeft – inclusief Jessica’s eerste ‘tearfull words’ tegen haar kind. Dat terwijl er, toen het blad woensdag uitkwam, nog geen kind was geboren. (Geen idee wat Jessica’s status nu is trouwens, ik zag gisteren iets over ontsluiting voorbijkomen en dat was eigenlijk meer dan ik wilde weten...)

GOED UITGEVOERD PLAN

Terug naar het verloofde paar. Behalve een bevestiging van hun Koninklijke status, heeft de nieuwsstorm ook bevestigd dat Brad en Angelina meesters zijn als het op mediacontrole aankomt. Niets lijkt naar buiten te zijn gekomen zonder dat zij het wilden. Een goed uitgevoerd en uitvoerig plan dus.

Die uitvoering begon waarschijnlijk een paar maanden geleden met Brads uitspraken over het huwelijk. Zo getimed dat ze precies naar buiten kwamen tijdens het Oscarseizoen wat bakken met (gewenste) aandacht opleverde. De daaruit voortvloeiende geruchten over een verloving werden snel van tafel geveegd met een blown out of proportion van Angelina. Hierdoor leek het alsof Brad zich versproken had, maar zeg zelf, je verspreekt je niet snel in een interview dat jij én je agent nog uitvoerig kunnen nalezen voor publicatie. Wat was het dan wel?

Met de kennis van nu kun je misschien stellen dat het hun manier was om het idee van een toekomstig Brangelina-huwelijk in de week te leggen. De twee hebben immers zo lang en zo hard geroepen dat ze pas zouden gaan trouwen als iedereen, man-vrouw, vrouw-vrouw, man-man, dat mocht, dat een plotselinge verlovingsaankondiging niet helemaal oké was geweest. Maar nu, twee maanden later, hoor je niemand meer over de belofte. De week-methode heeft dus gewerkt.

PURE STRATEGIE

Ook pure strategie was de manier waarop de verloving wereldkundig gemaakt is. Niet middels een eigen statement, maar als bevestiging van het verhaal van de juwelier met wie Brad samen ‘de ring heeft ontworpen’. (Denk geen seconde dat de juwelier is gaan lekken zonder medeweten van het koppel!) En dan ook nog op vrijdagmiddag, een tijdstip waarop de gemiddelde bladenredactie al aan het weekend denkt. Daarom meestal het moment waarop de Hollywoodsterren de nieuwtjes naar buiten brengen die ze het liefst zo snel mogelijk weer willen begraven. (Let maar op, scheidingsaankondigingen komen vaak op vrijdagmiddag.)

Niet dat Brad en Angelina het nieuwtje wilden begraven, ik denk dat ze wel wisten dat dát met nieuws van deze ‘omvang’ toch niet zou lukken. Daarbij zag Angelina er afgelopen week tijdens een (volgens kenners) totaal geregisseerde foto-opp, veel te blij en verloofd uit. Nee, ik wil eerder geloven dat ze voor het ‘vrijdagmiddagmoment’ hebben gekozen omdat ze wísten dat ze daarmee heel wat weekendplannen van gossipjournalisten in de war schopten.

Wat is er fijner dan de mensen die je regelmatig ‘eng dun’, ‘verslaafd’ en ‘zwanger’ (omdat je een broodje bij de lunch hebt gegeten) noemen, een weekend vol werk te bezorgen?

PS - Zie je een headline waar je meer over wilt weten? Laat het Achter de Headlines weten via Twitter.