Drew Barrymore dus... Ik voorspelde het in juni al en schreef vorige week nog over de geruchten, nu is het officieel: na de verloving en het huwelijk heeft de actrice nu ook haar baby verkocht aan People.

Drew prijkt momenteel samen met dochtertje Olive op de cover van het gossipblad. Het is een hele lieve foto en ook de quotes die uit het ‘exclusieve interview bij Drew thuis’ (zucht) komen, zijn schattig maar redelijk standaard. Iedere nieuwe moeder zal – zeker op de cover van een tijdschrift dat de hele wereld over gaat – roepen dat haar kind een wondertje is en dat ze nog nooit eerder zo verliefd is geweest. Wat moet ze anders zeggen?

De grote vraag is, is Drew nu een Jessica geworden?

Drew is natuurlijk niet de enige ‘gerespecteerde’ actrice die haar privéleven inzet als pr-tool. Is dit heel anders dan Drews vriendin Gwyneth Paltrow, die met haar online community Goop ook haar (gezins)leven en privé-ervaringen gebruikt om dingen te verkopen? Of Beyoncé die haar hele jaloersmakende leven op haar tumblr gooit?

Ja. Vooral omdat Gwyneth en Beyoncé hun kinderen nog nooit tegen betaling op covers van gossipbladen hebben gegooid.

IS ZE EEN REESE? 

Is Drew anders dan Reese Witherspoon die haar huwelijk en babynieuws verkocht aan een blad? (De eerste foto van baby Tennesseegaf’ ze aan een paparazzo.) 

Reese, toch ook ooit één van de greats in Hollywood, gebruikt haar privéleven tegenwoordig om haar imago en carrière in leven te houden. Ze was een paar jaar geleden misschien nog het lievelingetje van Amerika – haar naam alleen verkocht filmkaartjes, veel filmkaartjes – maar tegenwoordig vallen de boxoffice-cijfers een beetje tegen. Dus zet Reese tegenwoordig man en kinderen strategisch in. Ze moet wel. Want hoe lang blijft een filmstudio je nog een salaris van 15 miljoen dollar per film geven als niemand naar je komt kijken?

VAN REHAB NAAR MOEDER 

Ook Drews drieluik ‘verloving-huwelijk-baby’ kan een strategie zijn. Ook zij verkoopt tegenwoordig wat minder lekker – haar laatste romcom was zelfs een kleine flop. En Drews imago is met de publiciteit in ieder geval opnieuw gedefinieerd.

Ooit was ze het meisje uit E.T., toen de tiener die alles en iedereen in Hollywood deed en op haar dertiende al in rehab zat, toen de dertiger met meerdere scheidingen en mislukte liefdes en nu is ze dus de gelukkig getrouwde, stabiele en liefhebbende moeder. En dat laatste verkoopt altijd goed in Hollywood.

Is Drew dan meer een Reese dan een Jessica? Dat ligt het er helemaal aan hoe ze dit nieuwe imago gaat inzetten. Gaat ze er haar carrière nieuw leven mee inblazen of wordt het haar nieuwe carrière? Dat ze momenteel geen nieuwe filmprojecten op IMDB heeft staan, maar wel een make-uplijn voor Walmart en een eigen Pinot Grigio die – met behulp van Olive? – verkocht en gepromoot moet worden, belooft weinig goeds. 

Tot slot iets anders, gaan Orlando Bloom en Miranda Kerr uit elkaar en is Jennifer Aniston echt zwanger? Het zou allemaal zo maar kunnen, maar op dit moment zijn de bronnen voor de verhalen nog The Mirror en In Touch. En die zitten er vaker naast dan dat ze het goed hebben.... 

PS - Zie je een interessante headline voorbijkomen, laat het me weten via Twitter.