'The man who helped put the romance into retail,' zo wordt-ie wel eens beschreven. En nu is er een hele serie om hem heen gemaakt. Over wie we het hebben? Harry Gordon Selfridge, bekend van het grote, Britse warenhuis Selfridges.

 
MR. SELFRIDGE
Gebaseerd op Shopping, Seduction and Mr. Selfridge, de biografie van Lindy Woodhead, creëerde Emmy Award-winnaar Andrew Davies het nieuwe kostuumdrama Mr. Selfridge. Geen film maar een serie, die begin 20e eeuw weergeeft waarin winkels nog puur functioneel waren. Zo waren ze nauwelijks goed verwarmd en verlicht, en waren er zelfs speciale werknemers die het niets-kopende publiek vriendelijk de deur wezen. En natuurlijk brengt de held van de serie, Mr. Selfridge, daar radicaal verandering in; hij leukt zijn warenhuis op met een restaurant, liften, airco, een beauty-etage en live entertainment.

 
TOEN VS NU
Om de periode juist weer te geven is alles uit de kast getrokken; zo is de complete begane vloer van het eerste Selfridges-warenhuis nagemaakt (tot de marmeren pilaren aan toe) en hulde kostuumontwerper James Keast de acteurs in meters kant en hoeden als bruidstaarten. Kan natuurlijk allemaal, als je een budget hebt van ruim € 11,5 miljoen per aflevering. Wowsa.

 
Is dit de nieuwe Downton Abbey? Niet helemaal. Waar Downton terugblikt, kijkt Mr. Selfridge juist 'vooruit', door middel van de vernieuwing in de retailwereld. Maar toch zal ook dit kostuumdrama je hart veroveren. Eén minpuntje, er is nog geen datum bekend waarop de serie in Nederland wordt uitgezonden. Nog even afwachten, dus.

 
Hot: Karl & Keira’s Chanel-film >