15 tot 20 duizend dollar en een paar V.I.P.-tickets, dat is – blijkbaar – de going rate voor de gemiddelde b-ster (en Aaron Paul) om op muziekfestival Coachella te verschijnen. Ik weet niet of ik verbaasd moet zijn, of verbaasd dat ik verbaasd ben.

Coachella begint vandaag in Californië. Het muziekfestival met headliners OutKast, Arcade Fire en Beck, was binnen een paar uur uitverkocht. Kaartjes werden deze week online voor honderden dollars aangeboden.

Maar, zo ‘onthuldeNew York Daily News, de gemiddelde Hollywood-ster betaalt niet voor het festival maar krijgt betaald om op te dagen – en nog veel ook.  Niet van Coachella, maar van (kleding)merken en bedrijven.

Zo zou Vanessa Hudgens 15 duizend dollar krijgen van McDonalds en Lea Michele 20 duizend van Lacoste. Zowel McDonalds als Lacoste hosten eigen feestjes tijdens het festival. Mochten zij Vanessa en Lea inderdaad betalen (McDonalds ontkent dit namelijk), dan is het waarschijnlijk om deze feestjes bij te wonen en – uiteraard - ter plekke gefotografeerd te worden. Liefst in een Lacoste-shirtje of met een McDonalds-logo op de achtergrond.

Vanessa en Lea zouden niet de enige zijn. Volgens de New York Daily News waren Kate Bosworth, een vaste Coachella-ganger, en Breaking Bads Aaron Paul deze week nog op zoek naar sponsors voor het festival. Kate zou 30 duizend dollar vragen. Aaron slechts 15 duizend. The Hollywood Reporter wist te achterhalen dat een denim-merk uit L.A. zelfs bedragen tot 50 duizend dollar heeft betaald aan celebs om in hun jeans op Coachella rond te hupsen.

Het is waarschijnlijk meer dan een aantal van de (beginnende) bands krijgt om te spelen op het festival...

50 DUIZEND

Het verhaal wordt ondertussen keihard tegengesproken door de woordvoerders van Lea Michele, en ook McDonalds zegt dat het geen overeenkomst met Vanessa Hudgens heeft. Is het daarom niet waar?

Misschien de precieze deals of bedragen niet, nee. Maar dat sterren betaald krijgen om iets te dragen, ergens te verschijnen of zichzelf te laten fotograferen met een flesje water – dat is algemeen bekend.

The New York Times maakte in 2012 nog een hele The Celebrity Economy-special over hoeveel geld beroemdheden eigenlijk binnenharken met het versturen van een enkele tweet (antwoord: in 2012 was dat 8000 dollar per berichtje) en wat ze allemaal krijgen bij rode loper-events (antwoord: de gemiddelde ster krijgt cadeaus en freebies ter waarde van 100 duizend dollar per event).

De krant zette ook op een rijtje hoeveel de sterren krijgen enkel en alleen om ergens op te dagen. Op moment van schrijven liepen Kim Kardashian, Lady Gaga, Fergie en Beyoncé voorop – alleen al een bezoekje aan een nachtclub in Vegas leverde ze meer dan 100 duizend dollar op....

6 MILJOEN

Het is een gekke wereld. Vandaar ook dat Katherine Heighl deze week drogisterij Duane Reade heeft aangeklaagd voor 6 miljoen dollar (yup, miljoen) omdat de keten haar ongevraagd had gebruikt in een reclame-uiting. Katherine werd onlangs gefotografeerd toen ze de winkel – met volle tassen – uitkwam. De keten twitterde deze foto vrolijk door met een ‘ook Katherine Heighl kan onze winkel niet weerstaan’-tekstje. Niks aan gelogen zou je denken. Toch menen de advocaten van de actrice dat ze ‘wordt uitgebuit’, want Katherine Heighl is uiterst selectief als het op endorsement deals aankomt en wordt daar meestal ‘goed voor gecompenseerd’.

De ware reden achter haar aanklacht heeft waarschijnlijk meer te maken met imagobescherming. Katherine Heighl was ooit een serieuze ster die romcoms kon openen, tegenwoordig lukt het haar niet om een film maken zonder crowdsourcing. Als mensen haar dan ook nog eens met een low-budget keten als Duane Reade gaan associëren, is haar merk straks helemaal niks meer waard.

Al beweren boze tongen ook dat het wellicht een manier is om snel wat geld te verdienen. Of dat waar is? Gezegd wordt dat ze het geld, als ze iets wint, zal doneren aan haar stichting die honden helpt. Laten we het daar maar op houden. Anders is Katherine Heighl wel heel diep gezonken...