Ik zeg heus niet dat mannen dom zijn, maar ze hebben behoefte aan duidelijke aanwijzingen. Vrouwen zijn afgestudeerd in tussen de regels door lezen, maar mannen hebben daar geen talent voor. Vrouwen zijn daarentegen extreem goed in niet zeggen wat ze bedoelen.

VOLLE WASMAND
Ze lopen zuchtend en boos fronsend vier keer voor de TV langs met een volle wasmand terwijl de man Voetbal International kijkt. Hij is gelukkig. Domme tv kijken terwijl het vrouwtje lekker bezig is, precies zoals hij het graag ziet. Dat zij probeert het signaal af te geven dat hij misschien ook eens de schone sokken bij elkaar kan zoeken en in de la leggen gaat volledig langs hem heen. Als uren later een hysterische woede-uitbarsting volgt is hij zich nog altijd van geen kwaad bewust.

#IKBENEREVENNIET
De sociale media-variant van de volle wasmand gaat op 1 mei de lucht in. De vrouwenbeweging Women Inc. houdt op de dag van de arbeid(!) een campagne die een eerlijker verdeling van de zorgtaken tussen mannen en vrouwen op moet leveren. Vrouwen schijnen twee keer zoveel in huis te sloven als mannen.

Met #ikbenerevenniet roept het vrouwenclubje mensen op om daar wat tegen te doen. Wat we precies moeten doen wordt niet duidelijk. Mijn brein zal wel te mannelijk zijn om de verborgen boodschap in de campagne te begrijpen. We moeten de uitdaging aangaan om ‘even stil te staan bij zorg-werkverdeling’ lees ik op de site. Juist een organisatie die wil bereiken dat vrouwen verder komen in de maatschappij moet duidelijker zijn. Zeg gewoon wat je wilt. “Ik wil graag dat jij even de was opvouwt en opbergt” is effectiever dan zuchtend met de volle mand door zijn beeld lopen kan ik je verzekeren.

GLAZEN PLAFOND?
Women Inc. wil graag de mythe in stand houden dat er nog een glazen plafond is en dat vrouwen worden tegengewerkt om kostwinner te zijn. Dat is namelijk het bestaansrecht van dit soort clubjes. Hoeveel Sheryl Sandbergen moeten er nog opstaan om het tegendeel te bewijzen voordat vrouwen eens ophouden met zich verschuilen achter kulargumenten en uitvluchten? Vrouwen kunnen alles bereiken wat ze willen. Het enige wat je hoeft te doen is weten waar je naartoe wilt en zorgen dat je er komt. Je vinger opsteken als er een functie vrij komt die jij zou willen hebben. En duidelijk zijn wat in wat je verwacht van de mensen om je heen. Je man, je baas, je moeder of je vriendinnen.

Ik heb pas ver na mijn 30ste leren koken. Tot die tijd was er een man in mijn leven die dat elke dag deed terwijl ik carrière maakte. En nu zorg ik alweer een tijd voor mezelf. Ook geen enkel probleem. De campagne van Women Inc. had ook #enmaarklagen kunnen heten. Klagen is door vrouwen uitgevonden, niet door mannen. Die klussen bijvoorbeeld veel meer in huis dan vrouwen. Daar heb ik nog nooit een klaagcampagne over gezien. Omdat mannen eerlijk toegeven dat ze klussen leuk vinden.

'IK HEB GEEN KLAAGCAMPAGNE NODIG'
Sinds de zorgtaken in mijn huishouden 100% op mijn schouders rusten is mijn leven heerlijk mindful geworden. Lekker een muziekje aan terwijl je een doekje door de badkamer trekt op zaterdagochtend. Wat is het probleem? We hoeven geen kilometers te zeulen met jerrycans water op ons hoofd hè? Het huishouden doen is geen stenen sjouwen. En als je het echt niet kunt opbrengen huur je iemand in. Daar heb ik geen klaagcampagne voor nodig.


Marianne Zwagerman is schrijver en columnist, ondermeer bij BNR. Ze was topvrouw en eerste vrouwelijke directeur van de Telegraaf Media Groep. Zij schreef het boek Een webshop is geen carrière, ontsnap uit het mutsenparadijs.
Clothing, Lip, Cheek, Hairstyle, Sleeve, Chin, Forehead, Shoulder, Eyebrow, Joint,


Marianne Zwagerman - foto: Hermien Lam 

'Het tegengeluid op #ImNoAngel: '#Vierjezandloper, niet je vetrollen' >