Blijkbaar heeft Beyoncé al één jaar geen echte interviews meer gegeven. Iets dat bijna niet opvalt omdat de zangeres ondanks die zwijgzaamheid alsnog vrijwel dagelijks in het nieuws is. Toch is ze, aldus The New York Times, ergens in 2013 of 2014 'gestopt met face-to-face interviews'. 

Ga maar na, toen ze haar 'vegan maaltijdenservice' eerder dit jaar wilde promoten, kwam de presentatie met een veredeld persbericht vol weinig spannende quotes. En dat ene 'interview' dat ze aan Good Morning America gaf en dat door de tv-show vooraf werd gehyped als een 'big announcement'  (de wereld dacht dat ze haar tweede zwangerschap bekend ging maken), bleek een reclamepraatje voor de maaltijdenservice te zijn waarvoor Bey, als ik me niet vergis, niet echt geïnterviewd is maar gewoon op een dak is gaan staan met een assistente en haar smartphone. Kijk zelf:


ABC Latest News | Latest News Videos

WEL COVER GEEN INTERVIEW
Eerder deze week verscheen het septembernummer van de Amerikaanse Vogue, je weet wel, dat nummer waar een hele documentaire aan is gewijd. Het belangrijkste issue van het jaar dus waarvoor Beyoncé de cover mag sieren. Een enorme eer. Een eer die in tijdschriftenland bijna altijd wordt beloond met een exclusief interview. Maar niet als je Beyoncé heet.

Voor het septembernummer werd de ster namelijk wel gefotografeerd, maar niet geïnterviewd. In plaats daarvan plaatste het blad maar een essay over Beyoncé's 'star quality'.

En dat is niet de eerste keer dat Bey een cover kreeg zonder ook maar een woord gesproken te hebben. The New York Times lepelt al vier grote Amerikaanse tijdschriften op die onlangs uitgebreid aandacht aan de ster schonken zonder haar te spreken te krijgen. En die ene keer dat ze wat vragen wilde beantwoorden, voor Out, was het via de email.

Waarom zwijgt Beyoncé? De meest voor de hand liggende verklaring is haar haast obsessieve eigenschap om ieder stukje nieuws dat over haar in de media verschijnt, te controleren.

BAAS OVER HAAR IMAGO
Beyoncé is de baas over haar eigen imago zoals niemand anders in celebland dat is en misschien zelfs ooit is geweest. Ze plaatst wekelijks zorgvuldig gekozen foto's van zichzelf - of haar familie - op haar website en social media. Ze maakt haar eigen 'achter de schermen' documentaires voor HBO. En ze toont alleen maar intieme foto's en video's van haar leven op het moment dat zij ze wil tonen (denk: de beelden van haar huwelijk met Jay-Z die tijdens hun tour werden afgespeeld).

Het liefst zou Beyoncé ieder woord dat er over haar in de media verschijnt, eigenhandig regisseren. Iets dat uiteraard onmogelijk is (denk: het liftincident) maar dat betekent niet dat ze het wel probeert. Vandaar dat er nu al één jaar geen enkel spontaan woord van Beyoncé in het openbaar is verschenen. Alles wat naar buiten kwam, was vooraf gescreend en goedgekeurd.

The New York Times vermoedt dat Beyoncé, die alle interviews, beelden en artikelen die over haar verschijnen, zorgvuldig archiveert, wellicht heeft geconcludeerd dat ze niet altijd even geweldig overkomt in face-to-face interviews. Als voorbeeld haalt de krant haar suffe uitspraak tegen GQ in 2013 aan: “I’m more powerful than my mind can even digest and understand.”

HAAR GROOTSTE BLUNDER
Maar laten we vooral het tv-interview niet vergeten waarbij haar enorme babybuik ineen leek te klappen. Het was misschien haar grootste blunder - of ze nou echt zwanger was of niet, dat haar zwangerschap in twijfel is getrokken was een smet op haar verder zo perfecte imago. En die blunder ging ook nog eens vele malen de wereld over.

Het is daarom bijna logisch dat Beyoncé niet meer aan spontaan doet. En daarbij, ze heeft al lang geen interviews meer nodig om aandacht te krijgen. Beyoncé heeft 43,6 miljoen volgers op Instagram en een eigen platform (beyonce.com) waarmee ze meer fans bereikt dat een enkel tijdschriften of televisie-interview. Waarom zou ze ooit nog tegenover zo'n vervelende journalist plaatsnemen?