Ik heb altijd al geweten dat ik in de mode wilde werken, al vanaf de eerste keer dat ik mijn tas richting kleuterschool versjouwde. Ik leerde over de industrie door ieder tijdschrift en boek over mode te lezen, vervolgens fashion & business te studeren, om daarna via verschillende stages bij mijn droombaan te belanden: BAZAAR. Eenmaal daar aangekomen, kwam ik tot het inzicht dat de modewereld veel meer inhoud dan modebladen lezen, blogs volgen en The Devil Wears Prada kijken.

Dit is wat ik leerde na jaren van navigeren in de mode-industrie:

https://media.giphy.com/media/BhkU4CyiSkFGM/giphy.gif

1. FASHION WEEK IS MINDER GLAMOROUS DAN HET LIJKT
Fashion Week illustreert voor mij altijd het summum van mode, het meest magische wat er is. En ja, op het moment van ‘lights, camera, action’ is alles vrij bijzonder, maar het hele circus eromheen vergt heel veel werk. Verwacht niet dat je eerste baan in de mode inhoudt dat je alle feestjes afstruint, wordt gefotografeerd voor allerhande streetstyle-fotografen of front row bij een catwalkshow wordt gespot. Het meerendeel van het werk bestaat uit alles wat je doet achter de schermen. Je dacht dat je nooit zou klagen over een fashionshow, maar geloof me, dat verandert echt heel snel. 

2. OH JA, FASHION WEEK IS EIGENLIJK FASHION MONTH
De chaos, de opwinding, het begint dan wel in New York, en duurt een week, maar daarna gaat de hele bups verder in Londen, Milaan en Parijs. Voor de duidelijkheid: één maand, niet één week. 

3. JE HOUDING IS NET ZO BELANGRIJK ALS DE SCHOENEN DIE JE DRAAGT
Net als goede schoenen, is goed gedrag een noodzakelijk goed. Lach zelfs door de meest pijnlijke momenten heen. Want alle kleine dingen die je doet tellen. Ook als dit inhoudt dat je de schoenen van een model staat te poetsen in plaats van die van jezelf. 

4. WERK MET WAT JE HEBT
Het kan een beetje intimiderend zijn als iedereen in je omgeving Gucci en Alexander Wang draagt en jij met je starterssalaris Zara rockt. Oplossing: rock Zara alsof het het nieuwste Céline-ensemble betreft. De kracht zit in de styling. (Noot: De jaloezie bekruipt me nog iedere keer als ik een Chanel-tas voorbij zie schieten, maar die dingen hebben tijd nodig. Heul veel tijd...) 

5. BEHEERS DE KRACHT VAN HET NETWERKEN
Je kan van iedereen iets leren, van de mensen in je kantoor tot de mensen op events (als je ein-de-lijk uitgenodigd wordt). Praat met iedereen en luister naar wat ze te zeggen hebben. Je weet namelijk nooit wie je ontmoet. De mode-industrie lijkt enorm, en dat is het ook, maar het is een vrij select groepje die de dienst uitmaakt.

 
6. HET IS HEEL MAKKELIJK OM JE HELE SALARIS IN EEN KEER TE VERBRASSEN
Echt, echt, echt, heel makkelijk. Winkelen is ongeveer onderdeel van je werk, leer daarom de kunst van het budgetteren. (Op het moment nog steeds een ‘work in progress.’)

7. NIET SCHRIKKEN, ER ZIT EEN KLEINE KERN VAN WAARHEID IN THE DEVIL WEARS PRADA
Geruststelling: in iedere industrie zit wel een Miranda Priestly. Negeer dit en sta boven het kattige gedrag. Dit is je carrière, niet een scene uit Mean Girls.

https://media.giphy.com/media/b8Wa0uAcDh5ew/giphy.gif

8. MODE SLAAPT NIET (NOOIT)
Vergeet negen tot vijf, vijf dagen in de week. Op ieder moment van de dag kan er breaking news zijn. Van het model op Instagram die te veel dronk tot aan een Twitter-oorlog van Kanye West, er moet ALTIJD verslag van worden gedaan. Ook midden in de nacht. Ook als dit in het weekend is. 

9. ONDERSCHAT NOOIT DE KRACHT VAN SOCIAL MEDIA
Jij bent je eigen merk. Gebruik Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest en alle andere kanalen alsof het een tweede natuur is. 

10. GEDRAAG JE COOL IN DE NABIJHEID VAN MODELLEN EN CELEBRITIES
Ik zou willen dat ik mijn eigen advies ter harte nam. Want de eerste keer dat ik Naomi Campbell backstage op Fashion Week zag, had ik toch eerder een fangirl-moment dan een play-it-cool-houding. Als je jezelf in de directe omgeving van A-listers bevindt, blijf dan alsjeblieft zo nuchter mogelijk. Om vervolgens natuurlijk via whatsapp al je vrienden op de hoogte te stellen.

11. GA OOK EENS OFFLINE
Het eerste jaar ververste ik mijn telefoon om de 10 minuten, dag en nacht. Ja, het is van belang altijd op de hoogte te zijn van al het nieuws en dit te allen tijde als eerste te willen verslaan, maar als je altijd on top wilt zijn, creëer je serieus een burn-out. Dus: zet na 10 uur ’s avonds de telefoon eens uit. En haal diep adem. Ook niet geheel onbelangrijk. 

12. TOON JE WARE AARD
Dat is namelijk waar mode écht om gaat. Ik herinner me de eerste maanden op de redactie en dat ik constant aan het her-evalueren was hoe ik eruit zag en hoe ik overkwam als een professional. Laat gaan! Als het ergens de plek is waar er ruimte is voor personal style, dan is het wel in mode. 

13. FAKE IT 'TIL YOU MAKE IT
Als al het andere faalt..

9 dingen waar modemeisjes over liegen (sssst) >