Goed, van jezelf een merk maken klinkt natuurlijk irritant ijdel en een beetje narcistisch, maar het is 2016 en we waren nog nooit zo zichtbaar op social media. Kortom, iedereen die je ontmoet zal daar vroeg of laat (maar meestal heel vroeg, zeg maar meteen nadat jullie elkaar beginnen te kennen) op kijken, óók je toekomstige werkgever of collega's. Zo gek is het dus niet, om als merk te denken - zeker niet als je eigen baas bent of freelancer.

Nathalie MacNeil, al jaren succesvol eigen baas, geeft ons 5 adviezen als het op branding aankomt.

Allereerst: wat is branding precies in 2016? Het zijn de woorden die je kiest, de foto's die je maakt, de captions die je schrijft, de dingen die je liket of re-blogt/tweet/post, de manier waarop je reageert op dingen, het zijn de dingen die mensen over je zeggen - kortom, branding is alles. Zó maak je van jezelf een merk, zonder je persoonlijkheid te verliezen.

1. Doe iets waar je enthousiast over kunt praten
Enthousiasme is besmettelijk. Als je iets doet waar je blij van wordt, werkt dat op alle gebieden door: de manier waarop je met klanten praat, de hoeveelheid ideeën die je krijgt, hoe je overkomt op anderen. Het dubbele gevoel dat vrouwen vaak hebben bij marketing, branding, promoten, verdwijnt zodra je ook écht blij wordt en gelooft in hetgene dat je verkoopt. Je gaat automatisch verkopen.

2. Wees jezelf
Het is niet alleen doodvermoeiend om iets te creeëren dat niet van jezelf is - het is op de lange termijn ook onhoudbaar. Zorg dat er in ieder geval iéts in je werk zit waar je oprecht blij van wordt. Niet alleen is gewoon doen wat je zelf leuk en mooi vindt makkelijker, het is ook slimmer: kleine kans dat iemand anders precies dezelfde dingen als jij mooi vindt en leuk vindt. Van kopiërende mensen zijn er dan wel weer heel veel. 

Je bent misschien een motorrijdende, rock 'n roll zakenvrouw, een veganistische accountant, een hippie dippie, hondenliefhebbende belastingadvocaat - noem het maar op.

3. Gééf
'You get what you give - letterlijk. Wees genereus met je talent, je kennis, je online verkeer. Deel het strategisch met andere merken, partners, bedrijven. Er komt altijd een deel van terug. Bedenk met welke bedrijven of welke mensen je graag zou willen samenwerken, en hoe je iets voor hen kunt betekenen. Benader ze.'

4. Verzamel lof
Een van de beste manieren om mensen te overtuigen dat ze met je moeten werken, is ze laten zien welke mooie dingen je voor anderen hebt gedaan. Social proof is ontzettend overtuigend, en hoe meer je er van verzamelt, hoe beter. Vraag mensen iets over je te schrijven als ze tevreden zijn. Vraag ze waarom ze met je wilde werken, welk resultaat het opleverde, hoe ze achteraf over jou en je werk dachten. Maar vraag ook: had je nog twijfels voordat je met me ging werken en waardoor verdwenen ze? Laat die feedback ook ergens zien, het liefst met een foto van de afzender erbij - zo wordt het nog geloofwaardiger.

5. Wees consistent
We willen graag werken met mensen die professioneel en betrouwbaar zijn. Een van de beste manieren om professioneel en betrouwbaar over te komen, is om consistent te zijn in wat je uitstraalt. Op welk social media-platform je je ook uit, je 'merk' zou er altijd hetzelfde moeten 'voelen'. Maak desnoods een (online) moodboard voor jezelf dat dient als basis, als uitgangspunt, zodat je altijd weet of je bij jezelf blijft. Kies een paar key kleuren, lettertypen, beelden die precies uitstralen wat jij wilt uitstralen, en wat quotes of teksten in jouw tone of voice. Ook handig: een (klein) overzicht van dingen die helemaal niet bij je passen en waar je weg van wil blijven.