En dat mocht ook wel eens. Er is al tijden veel kritiek op de huidige Barbie, en daarom besloten ze bij het beroemde poppenbedrijf - ruim een jaar na de lancering van déze 'echte' pop met acne, cellulite en putjes - eens flink te veranderen. Niet alleen een blanke vrouw met een onwaarschijnlijke dunne taille meer, maar Barbies in drie nieuwe lichaamsvormen - lang, klein en curvy. En dat ziet er dan zo uit:

Clothing, Skin, Shoulder, Joint, Standing, Pink, Style, Waist, Toy, Fashion,

De poppen worden toegevoegd aan de zogenoemde Fashionistas-collectie én er komen ook Barbies met grotere verscheidenheid aan huidskleuren, haarstijlen en outfits. Een zeer goede zaak, lijkt ons zo. 

De mensen achter Barbie hopen hiermee de inspirerende boodschap ‘You can be anything’ over te brengen. Evelyn Mazzocco, Senior Vice President en Global General Manager van Barbie, laat in een persbericht weten:

'Wij geloven dat we de verantwoordelijkheid hebben jonge meisjes en ouders een bredere kijk op schoonheid te geven. Al ruim 57 jaar is Barbie een reflectie van een tijdsbeeld waardoor zij tot op de dag van vandaag de nummer 1 (mode)pop en een wereldwijd icoon is gebleven. We zijn verheugd het assortiment met deze nieuwe poppen uit te breiden. De verscheidenheid aan lichaamsvormen, lengtes, huidskleuren en modestijlen geeft meisjes nog beter de mogelijkheid om de pop uit te kiezen die hen het meest aanspreekt.'

Clothing, Leg, Product, People, Sleeve, Text, Social group, Textile, Photograph, Standing,

Even op een rijtje: de nieuwe 2016 Barbie Fashionistas-collectie bestaat uit 4 lichaamstypen (het origineel en 3 nieuwe vormen), 7 huidskleuren, 22 oogkleuren, 24 haarlooks en ontelbaar veel on-trend mode-items en accessoires. De collectie zal vanaf half maart 2016 in de winkels liggen.

Extra leuk: speciaal voor deze uitbreiding zetten de mensen van Barbie de evolutie van de beroemde pop op een rij met een video. (*feeling old now*)

youtubeView full post on Youtube

//

Nu nog de gender-kwestie in speelgoedland aanpakken, vindt Liesbeth Rasker. Want weet je nog, dat Mattel een Moschino Barbie lanceerde, met bijbehorende reclameclip waarin we een jongen (een jongen!) enthousiast met een Barbie zien spelen? En de halve wereld schande sprak? Dat kan anders.

Lees hier Liesbeths pleidooi >