Het is vandaag Super Bowl Sunday hier in Amerika. De dag waarop Beyoncé haar zogenaamde zwangerschap wel of niet gaat aankondigen (ik vermoed overigens van niet want Beyoncé lijkt me niet het type dat zichzelf herhaalt...) en we weer worden overladen met de duurste reclamespotjes van het jaar.

Oh, en er wordt nog een belangrijke football wedstrijd gespeeld natuurlijk. Iets dat de Amerikanen heel belangrijk vinden, de sportsbar bij mij aan de overkant is al weken versierd met kleine footballs en jerseys, maar waar ik zelf nog steeds niet helemaal warm voor kan lopen. (Ondanks mijn eeuwige en diepe liefde voor Friday Night Lights.) Het spel wordt me iets te vaak, om voor mij onverklaarbare redenen, stilgelegd. En de puntentelling ontgaat me ook nog steeds.

DE BETERE COMMERCIALS
Toch ga ik wel kijken. Want de wedstrijd wordt namelijk constant onderbroken voor commercials en dat is in dit geval eens níet frustrerend. Super Bowl-commercials zijn legendarisch. Het is het moment waarop alle bier-, auto- en, ehm, lingeriemerken zichzelf van hun beste kant willen laten zien. Naar dit potje football kijken namelijk héél véél mensen (114.4 miljoen in 2015). Vandaar dat een spotje van een halve minuut dit jaar een absurde 5 miljoen dollar kost.

Dan snap je dat een aantal van hen niet wacht tot de zondag zelf, maar hun commercials al in de aanloop naar de wedstrijd toe online gooit. En daar zitten ondertussen al best een aantal pareltjes bij.

Zoals de Snickers-reclames die dit jaar verdergaat op het thema 'je bent niet helemaal jezelf als je honger hebt'. Dit keer met acteur Willem Dafoe en Marilyn Monroe:

youtubeView full post on Youtube

En Snickers is niet het enige merk dat voor een bekende kop koos. Amy Schumer en Seth Rogen lieten zich strikken (en waarschijnlijk fors betalen) door Budweiser:

Actrice Helen Mirren noemt zichzelf een 'notoriously frank and uncensored British lady' terwijl ze de Amerikanen vertelt dat ze niet met drank op achter het stuur moeten gaan zitten. "If you drive drunk, you, simply put, are a short-sighted, utterly useless, oxygen-wasting, human form of pollution.":

Hyundai wist Ryan Reynolds én Kevin Hart te regelen voor hun commercials:

En T-Mobile ging voor Drake:

Victoria's Secret, die uiteraard alle mannelijke kijkers even aan Valentijnsdag wil herinneren, gebruikte haar eigen Angels:

En biermerk Shock Top ging voor Silicon Valley-acteur T.J. Miller:

Ook de onlangs overleden David Bowie en Alan Rickman ontbreken niet. Bowie's nummer 'Starman' wordt gebruikt voor deze bijna ontroerende Audi-reclame:

En Alan Rickmans geweldige stem leidt ons door de trailer van Alice Through the Looking Glass:

Verder zijn er uiteraard ook schattige teckels verkleed als hotdogs:

Maar wat mij betreft maakt een van de goedkoopste en meest simpele reclames nog het meeste indruk. Namelijk deze spot die huiselijk geweld onder de aandacht moet brengen. Geen dure celebrities. Geen verklede hondjes. Maar wel een keiharde boodschap:

Maar de dag moet nog beginnen. Hoe gaat Beyoncé straks hoofdact Coldplay volledig overschaduwen? Wat wordt de 'left shark' van 2016? En welke commercial hebben we nog gemist? We vertellen je later vandaag alles over Super Bowl Sunday.