Toen ik een jaar of 14, 15 was, verslond ik Bouquet Reeks boekjes. Dat iedere romannetje min of meer hetzelfde verhaal vertelde, maakte me niks uit. 'Onzeker, jonge, mooie vrouw ontmoet brute, norse maar razend knappe man, meestal op een winderige klif die uitkijkt over zee. Tot drie pagina's voor het einde kunnen ze elkaar 'niet uitstaan' tot ze eindelijk toegeven aan hun onweerstaanbare, wederzijdse aantrekkingskracht. Het einde.' Blijkbaar kon ik het niet vaak genoeg lezen...

Uiteindelijk verdween mijn liefde voor de Bouquet Reeks op het moment dat ik zelf een vriendje kreeg. En ik vermoed dat ik nu de verkeerde kriebels zou krijgen van de mierzoete verhalen, zelfs al schijnt de vrouwelijke hoofdpersoon tegenwoordig een stuk sterker te zijn dan in mijn boekjes vroeger (serieus, ligt het aan mij of waren het toen altijd bibberende vogeltjes die als een blok vielen voor een man die ze nog net niet lichamelijk, maar in ieder geval geestelijk mishandelde?!).

ALTIJD SEXY, NOOIT INTELLIGENT
Deze week moest ik weer denken aan mijn vroegere verslaving toen ik @femscriptintros op Twitter tegenkwam. Op het account deelt producent Ross Putman de introducties van vrouwelijke personages die hij tegenkomt in de filmscripts die hij dagelijks leest. En ik zweer het, mijn jaren '90 Bouquet Reeks was er niks bij.

De vrouwen, die Putman voor het gemak allemaal JANE heeft noemt, worden allemaal omschreven met clichéwoordjes als 'mooi', 'aantrekkelijk', 'sexy' of 'stunning'. Heel veel meer eigenschappen (denk 'slim', 'sterk') krijgen ze vervolgens niet. En als ze al eigenschappen hebben die verder gaan dan hun uiterlijk, komen die altijd als tweede. Mits ze niet halfnaakt op bed springen of onder een stomende douche staan.

Een kleine, tenenkrommende selectie:

xView full post on X

50 DUIZEND VOLGERS IN 4 DAGEN
Putman, die dinsdag zijn eerste tweet online gooide (een idee van zijn vrouw), had aan het einde van de week al meer dan 50 duizend volgers. Hij zegt in interviews geen scriptschrijvers persoonlijk te willen aanvallen, maar het overduidelijke seksisme in Hollywood te willen aanstippen. Want waarom wordt een vrouwelijk personage bijna altijd zo geïntroduceerd? Het is niet dat de actrice met de omschrijving 'mooi' weet hoe ze haar karakter vervolgens moet spelen, zei hij tegen NPR:

"These descriptions aren't valuable to the basic purpose of a script. Describing how a woman looks wouldn't help the actress figure out how to play the part."

Het Twitter-account past mooi in een tijd waarin de filmindustrie sowieso al flink wordt aangepakt op diens ouderwetse, achtergestelde manieren en gewoontes, of het nou het belachelijke verschil in loon is dat Jennifer Lawrence aanstipte of de recente #OscarsSoWhite controverse. Het blanke mannenbolwerk dat Hollywood nog steeds is, is niet meer van deze tijd. Dat wordt steeds meer duidelijk.

RUBEUS HAGRID ALS SEKSGOD
Het zal je overigens niet verrassen dat het merendeel van de scripts dat Putman onder ogen krijgt, geschreven is door een man. Hij zegt dan ook dat er een groot gebrek is aan vrouwelijke scriptschrijvers. Iets dat hopelijk snel gaat veranderen. Maar tot het zover is, besloot website Slate voor de grap de rollen eens om te draaien. Want wat als mannen net zo zouden worden geïntroduceerd als vrouwen, hoe zou Harry Potters Hagrid er dan vanaf komen, of Star Wars Obi Wan? De site deed een vermakelijke poging:

With a boom and a thud befitting of his sinewy legs for days, enter the sparkly-eyed, pink-lipped RUBEUS HAGRID. He was once a sought-after sex god, but his many years as groundskeeper of a large boarding school have taken their toll. Nevertheless, his capable manhood hasn’t shrunk a bit.

A vision in brown robes that caress his shapely curves, OBI WAN strides toward LUKE, placing his thick, pleasure-ready fingers over LUKE’s eyes before revealing the supple visage beneath his hood in a rapid striptease.

Lees alle tenenkrommende tweets hier.