Namens verschillende stewardessen over de hele wereld: dit zijn de tien dingen die ze je niet zeggen, maar wél denken.

  1. We geven instructies niet voor de lol
    Jou als passagier veilig van A naar B krijgen is de eerste prioriteit van stewardessen. Sara Keagle, die al 18 jaar stewardess is:

'People find rules annoying but they don't understand that there's a reason behind every rule—which is to keep you safe.' Ellen, een voormalig stewardess voor United Airlines, wenste dat 'passengers would understand that we're required by the FAA (Federal Aviation Administration) to ensure safety at all times. We've seen what can happen when a flight hits unexpected turbulence, so we need you to sit down so that you don't hurt yourself.'

2. Wij houden ook echt niet van vertraging
Ook voor stewardessen is vertraging geen pretje. Fanny Delaunay, voormalig stewardess voor Air France: 'We're usually on the plane an hour before the passengers to prepare for the flight, plus we've been at the airport for a few hours before that.' Ellen: 'It's likely that we're on the third or fourth day of a multiday trip. We're tired and want to see our families too.'

3. Denk eens niet alleen maar aan jezelf
Teresa, voormalig stewardess voor Delta Air Lines, zegt dat het moeilijkste gedeelte van een vlucht het boarden is, omdat iedereen z'n bagage als eerste in het vak wil proppen. 'If passengers worked together and stopped only thinking about themselves it would make our job a lot easier, as well as help the flight get out on time.'

4. Een vliegtuig is een transportmiddel, geen restaurant
Onthou dat de belangrijkste functie van een vliegtuig je van A naar B brengen is, en dat een vliegtuig niet per se een restaurant is. Ellen: 'We usually don't board 100 percent of any one food option, so passengers should be prepared not to get their first choice.' Gary, steward bij United Airlines: 'You're on board a 747, not a 7-Eleven. We will do everything we can to make your flight enjoyable, but sometimes we just don't have everything that you want.'

5. Een 'dankje' of 'alsjeblieft' maakt echt het verschil
Stewardess Lisa: 'It meant the most to me when people would say "good morning" in return as I greeted them when they got on the plane.' Teresa: 'We also loved it when someone would offer us their magazine after they were through with it. It's always those little things that made a big difference.'

6. Onthou dat je hoog in de lucht écht sneller dronken wordt
Fanny: 'Due to the high altitude, alcohol is more powerful when you're on a flight.' Als je dronken wordt, is een stewardess verplicht je minder of niets meer te schenken. Ellen: 'Sometimes if we think you've had too much to drink, we'll serve you, but not serve the whole mini-bottle of booze. We may just dip the rim of the glass in enough vodka or gin and fill the rest with mixer.'

7. En je drankje serveren; da's dus niet de belangrijkste reden dat een stewardess aan boord is
Stewardessen zijn er in de eerste plaats om je veiligheid te garanderen, niet om je in al je behoeftes te voorzien. Ze moeten strenge trainingen volgen op het gebied van evacueren en medische noodhulp. Agnes Huff, voormalig stewardess: 'Because —fortunately— most flights do not encounter safety problems, some people believe that we're just luggage handlers and beverage servers, and don't recognize that flight attendants are highly trained for the safety and comfort of the passengers.' Omdat piloten niet achter zich kunnen kijken, zijn ze op stewardessen aangewezen om te weten wat er in de rest van het vliegtuig gebeurt. Het is dus aan de stewardessen om waakzaam te zijn en enig gevaar in de rest van het vliegtuig op te merken en meteen te melden.

8. We zijn altijd heel hecht met elkaar
Ook al kennen ze elkaar soms nog maar een paar minuten, 'once the crew is on board for a flight, something miraculous happens,' zegt Gary. 'We suddenly become one another's best friends, as if we've known each other for years. I guess the trust comes from knowing that we really do have one another's back in an emergency.'

9. Plan je wc-bezoek een beetje handig in
Dus niet vlak voor vertrek. Sara: 'If somebody gets up to use the restroom, we have to tell the cockpit, and they have to stop the plane and wait until the person is back in his or her seat and buckled up. During that time we could lose our spot in line.' Ook niet handig: naar de wc gaan als de drankjeskar net komt aanrijden. Ellen: 'Moving the 300-pound drink cart back to the galley against gravity after you've pulled it all the way to the front because one passenger needs to use the restroom is the most annoying thing ever.'

10. Passagiers leren kennen is een van de mooiste dingen van het beroep
Fanny: 'One of my favorite parts of the job was having meaningful conversations with interesting people. Maybe it's an underlying fear of flying, or just the magic of being in the air, but people tend to open up and talk about themselves a lot. You can learn so much.'

Bron: Cosmopolitan.com