Gisteren was de kick-off van Facebooks F8 developer conference in San Francisco, en daar presenteerde nieuwbakken vader Mark Zuckerberg zijn nieuwste, grote plan: Chatbots. Chat-wattes? Ja, Chatbots dus, die de manier waarop we nu communiceren compleet gaan veranderen.

Vind je het ook altijd vervelend om via de telefoon een afspraak te moeten verzetten bij de tandarts of een restaurant te moeten bellen voor een reservering? Welnu, dat is waar Chatbots dus goed voor zijn. Dit zijn speciale 'bots' in Facebook Messenger die contact kunnen opnemen met bedrijven.

Mark Zuckerberg deed het in zijn presentatie voor door bloemen te bestellen, zonder een woord te hoeven zeggen door de telefoon. Als je lid bent van Facebook zijn al je (adres)gegevens al bij ze bekend, en is het appeltje-eitje om iets te regelen of te laten bezorgen. Geen wonder dus dat het Amerikaanse Ticketmaster eerder al aangegeven heeft dat het kaartjes gaat verkopen via Facebook (het is nog niet bekend of ze dat in Nederland ook gaan doen).

Chatbots gaan zelfs zo ver dat ze je dokters- of tandartsafspraak kunnen verzetten, een tafeltje bij een restaurant kunnen regelen en de Chatbots kunnen je live updates geven van het nieuws, het weer en zelfs je vlucht wanneer je op reis gaat. Daarnaast hoef je niet meer krampachtig tussen bepaalde tijdstippen naar een bedrijf te bellen, maar is er 24/7 service.

Mark Zuckerberg vertelde gisteren dat de Facebook Messenger Chatbots zo'n grote impact zullen gaan hebben dat onze manier van communiceren (nu dus vooral nog met bedrijven) compleet zal veranderen. Of dat echt zo gaat zijn moeten we afwachten, maar bedrijven staan al in de rij om ermee aan de slag te gaan. Maak je borst maar nat dus...

youtubeView full post on Youtube