WhatsApp verandert sinds lange tijd zijn gebruikersvoorwaarden weer, en waar gebruikersvoorwaarden worden veranderd, steigert er altijd wel een groep internetgebruikers over privacy en anonimiteit.

Zo ook deze keer, maar niet geheel onterecht. WhatsApp heeft namelijk besloten om de chatdienst verder te integreren met de diensten van Facebook - en ja, dat kan, nu beide bedrijven dezelfde eigenaar hebben. Op een rij, wat je moet weten over deze verdere samensmelting van de twee apps:

> Reclames op Facebook worden nog meer toegespitst op wat bij jou past en wat jouw interesse heeft.

> Meldingen van bedrijven ga je vaker via WhatsApp kunnen krijgen. Nu gebeurt dat nog vaak via SMS of een e-mail, maar WhatsApp gaat daar dus ook het medium voor worden. Een rare wijziging in je abonnement? Krijg je een appje. Een opvallende transactie? Zou zomaar kunnen dat je bank je nu gaat appen daarover.

> WhatsApp zélf blijft reclamevrij, wordt beloofd. Zo zullen er geen banners in WhatsApp komen.

> Vanaf vandaag zul je op WhatsApp een melding krijgen over de nieuwe voorwaarden, waarvoor je dertig dagen krijgt om ze te accepteren. Doe je dat niet, dan kun je WhatsApp daarna niet meer gebruiken. Vrienden kunnen je nog wel berichten sturen, maar die kun je niet meer lezen.

Ook goed om te weten: je telefoonnummer wordt met Facebook gedeeld, niet met de op Facebook adverterende bedrijven zelf. Da's dan wel weer een fijn idee.