De huidige ophef in de media over GeenStijl en de Dumpert-filmpjes gaat om veel meer dan alleen adverteerders oproepen een site te boycotten. Ook al is het een site die het normaal vindt om een vrouw die kritiek uit, te intimideren. Haar de mond te snoeren door haar foto te posten en hun lezers te vragen of ze haar 'zouden doen'. Haar naam te verbasteren totdat deze lijkt op een SOA.

Het gaat dieper dan alleen die seksistische, racistische, rancuneuze en kleinzerige (witte) mannen die GeenStijl maken én lezen, eens een spiegel voor te houden en ze 'te pakken waar het pijn doet' (geld).

Bak ellende

Het gaat verder dan de vrouwen – NRC-columniste Rosanne Hertzberger en de Volkskrant-journalist Loes Reijmer voorop - die het lef hadden om (wederom) te zeggen dat het genoeg is met de belachelijk seksistische en beledigende manier waarop zij en hun seksegenoten door sites als GeenStijl en Dumpert worden behandeld. Ook al betekende dit dat beide schrijfsters zo'n bak ellende over zich heen zouden krijgen, dat Reijmer bij voorbaat maar vast haar Twitter-account wiste. (Niet dat dit voorkwam dat ze alsnog 'virtueel werd verkracht'.)

Zelfs verder dan alle ruim honderd vrouwen uit de media (waaronder ELLE's eigen Edine Russel) die de krachtige open brief ondertekenden waarin uiteen werd gezet waarom adverteerders niet thuis horen op een site die er vrouwenvernederende praktijken op na houdt.

Streep in het zand

Het gaat om die streep in het zand. Tot hier en niet verder! Vrouwen in lingerie gebruiken om punten te geven en dat 'reeten' noemen, is niet grappig. En in een comment zeggen dat je haar mond wil dichtplakken met duct tape om haar van achteren te nemen, neigt naar aanranding.

Filmpjes als DumpertReeten vonden we als maatschappij lange tijd prima. Misschien vonden we ze niet echt grappig, maar er moeilijk over doen voelde te veel als zeiken. En wie wil er nou een zeikerd zijn? Zeker niet in Nederland waar iedereen (zogenaamd) mag zeggen wat hij wil, ook al is het kwetsend. Maar er zijn wel meer dingen die we ooit prima vonden. De homofobische grappen in Friends bijvoorbeeld. Bill Cosby. Zwarte Piet. Donald Trump. Tegenwoordig weten we meer, zijn we beter geïnformeerd, kunnen we de dingen niet zomaar wegwuiven. Vrouwonvriendelijke humor negeren, is een luxe die we niet meer hebben.

Er is iets veranderd in Nederland

Het is tijd om te zeiken. En te blijven zeiken.

Met alle ophef, alle opiniestukken en televisieoptredens van de afgelopen dagen, lijkt er iets te zijn veranderd in Nederland. Hoe miniem deze verandering ook is. De geest is uit de fles. Er zullen nog steeds heel veel mensen zijn die dit de zoveelste mediarel vinden. Gezeur uit de Randstad. (Zie ook: de zwartepietdiscussie.) En net zoveel mensen die het maar 'huilie huilie' vinden van een stelletje zeikwijven.

Maar wie weet is er één jong meisje die dankzij de column van Hertzberger opeens snapt waarom ze zich altijd zo ongemakkelijk voelt wanneer haar vrienden - jongens en meisjes - hard lachen om de DumpertReeten-filmpjes. Of een man die zich de volgende keer gesterkt voelt om zijn vrienden er op aan te spreken wanneer ze lollig 'daar moet een piemel in' roepen. Eén moeder die het gesprek met haar tienerzoon aangaat over een website als GeenStijl en het daarop gehanteerde taalgebruik.

Moet de site op zwart? Moeten we - net als GeenStijl - iedereen die iets roept waar we het niet mee eens zijn, ons kwetst, de mond snoeren? Weet je, GeenStijl zegt al jaren dingen waar ik naar van word, maar het interesseert me geen zier of ze dit nog jaren blijven doen of niet. Ik hoef - gelukkig - niet te kijken. Daarbij, het stokpaardje van GS'ers zelf: vrijheid van meningsuiting. Al vind ik 'nodeloos kwetsen' persoonlijk zonde van dit niet vanzelfsprekende recht, maar ach.

Discussie

Dat de site straks, dankzij Hertzberger, wellicht een stuk minder geld met z'n vrouwonvriendelijke uitingen gaat verdienen, is naar mijn mening een prima ontwikkeling. Merken mogen best even stilstaan bij het soort sites waarop ze adverteren en of de inhoud past bij hun imago en doelgroep. Al is het de vraag hoe lang het duurt, want 2 miljoen bezoekers blijven een aantrekkelijk adverteerdersgroep. Ook al zijn het 2 miljoen kneuzen.

Maar het belangrijkste is dat dit hele gebeuren meer wordt dan een rel waar ieder Nederlands medium een plasje overheen doet en die vervolgens weer overwaait. We moeten deze discussie vanaf nu blijven voeren. Het is de hoogste tijd dat we als maatschappij vrouwonvriendelijke humor niet meer vanzelfsprekend prima vinden. Dat we begrijpen dat een vrouw niet ongevraagd in haar kruis gegrepen wil worden (echt niet!). En dat het duidelijk is dat het echt ECHT veel te ver gaat om en masse te fantaseren wat voor perverse handelingen je op een journaliste wilt loslaten opdat zij de volgende keer haar mond maar houdt.

Net als met al die andere discussies over goed fatsoen, gezond verstand en basale normen en waarden, zal het nog heel lang duren voordat iedereen dit wil begrijpen. Maar het begin is er. Met dank aan Hertzberger en Reijmer. Helden.