Er zijn een paar dingen waar je vanuit kunt gaan als je online zoekt naar nieuwe badkleding. 't Zien van superstrakke modellen met een perfecte tan. Ellenlange benen en geen oneffenheidje te bekennen. Jaloersmakend.

Je verwondert je dan dus best wel als je op de site van het nieuwe Amerikaanse badkledingmerk Rheya Swim uitkomt. Want uiteraard, de modellen zijn prachtig, maar zo gefotoshopt dat je er haast onzeker van wordt? Nope. Op de kiekjes is zowaar wat striae te zien - subtiel, maar het is er. En dat is een welkome verandering in de traditionele, haast plastic uitziende badkledingfoto's:

Undergarment, Clothing, Briefs, Waist, Lingerie, Thigh, Abdomen, Underpants, Undergarment, Leg, pinterest

'Het was met opzet,' vertelt de 21-jarige Chloe Madison, die het merk oprichtte en de badkleding ontwierp, aan onze collega's van ELLE.com. Ze legt uit dat de 'modellen' gewoon haar vrienden zijn én dat ze ook zelf poseerde:

'Toen de foto's opgestuurd werden na de shoot waren ze zo gefotoshopt dat ik gechoqueerd was. Ik herkende mijn lichaam totaal niet - zo gevormd naar iemands ideale versie ervan. Ik stuurde de foto's terug en vroeg of ze ze zonder fotoshop weer konden opsturen, daar voelde ik me veel beter bij.'

'Je hoef je niet voor striae te schamen'

Chloe vertelt verder:

'Natuurlijk was ook ik wat onzeker over mijn oneffenheden en striae en ik was bang dat mensen de foto's naast gefotoshopte, flawless bikinifoto's zouden leggen. Maar uiteindelijk was dit voor mij de juiste keuze.'

Undergarment, Lingerie, Clothing, Briefs, Skin, Underpants, Leg, Thigh, Bikini, Waist, pinterest

Het tonen van striae en oneffenheden is voor Madison dan ook een doel geworden; ze wil dat alle lichaamstypen gevierd worden zónder flawless te hoeven zijn.

Clothing, Undergarment, Bikini, Lingerie, Swimwear, Monokini, Brassiere, Briefs, Swimsuit bottom, Thigh, pinterest

Ook een verademing: Rheya Swim loopt er niet mee te koop en doen alsof de niet gefotoshopte foto's gewoon de norm zijn. Want dat zoú het ook moeten zijn. Chloe Madison:

'Shoppers zien enorm gefotoshopte meiden en denken dat ze er zo uit zouden moeten zien, en dat wilde ik totaal niet uitdragen. Ik wil liever iets kopen waar ik me mee kan identificeren.'

Van: ELLE US