'Zien! De leukste snapshots van Glastonbury', 'Outfit goals: dit droegen de celebs tijdens Glastonbury, 'Dit waren dé beautytrends tijdens Coachella', 'Deze beroemdheden gingen naakt naar Coachella.' Het is een kleine greep uit de artikelen die we naar aanleiding van de grootste muziekfestivals van het moment hebben gepost.

Ja, we schrijven ook graag over de muziek en de artiesten die er spelen, maar we zijn bij ELLE ook niet vies van een spelletje 'wie draagt wat en naar welk festival'. Bovendien: muziekfestivals delen al een tijdje de eerste plaats met de Fashion Weeks als het om de mooiste en interessantste uitdossingen gaat.

Volgens echte muziekliefhebbers is al die aandacht voor wie wat aanheeft jammer. Want is onze aandacht nu te veel van muziek naar mode aan het verschuiven?

Mode & Muziek

De relatie tussen muziek en mode is altijd al een heel vruchtbare geweest. Muzikanten hebben altijd al op mode geleund om hun totaalvisie over te brengen en zetten daarmee vaak ook nog een trend. Neem Kurt Cobain, boegbeeld van de grunge. Madonna voguede in de kleding van Jean Paul Gaultier, Kanye West stond op het podium met een masker van Maison Margiela en Rihanna droeg tijdens haar Anti-tour een oversized mannenpak van Y/Project – speciaal voor haar gemaakt.

Muziek inspireert mode en andersom. Ook op festivals. Denk aan de flowerpowerfestivals in San Francisco, Woodstock of het Holland Pop Festival. De bezoekers van deze, en soortgelijke festivals, zijn voor modeontwerpers en makers nog steeds een grote inspiratiebron.

Probleem?

Wat is dan het probleem met al die aandacht voor mode op festivals als het zo verbonden is met de muziekcultuur? Zoals we in de inleiding schreven; critici vinden dat de festivals meer en meer een modehappening zijn geworden. De muziek lijkt vergeten, is de aanklacht.

instagramView full post on Instagram

Millenials

Want een modehappening, zo hebben we al besloten, is het ook. ELLE.be-collega Isabelle wist goed te verwoorden waardoor het festivalpubliek zo extreem modegevoelig /-bewust is:

'Waar het vroeger echter allemaal om de sterren óp het podium draaide, zijn de schijnwerpers – of liever, de smartphonecamera's- tegenwoordig ook op hun publiek gericht. Vandaag vormen feestelijk uitgedoste festivalgangers het perfecte antwoord op de waanzinnige podiumoutfits van Rihanna, Florence Welch of Stromae. Geen plastieken ponchohorror en afritsbroeken meer, wel een paar glanzende regenlaarzen op een mooie skinny jeans en hippe regenjas. (…) Want ook dat is veranderd: niet alleen heeft het publiek tegenwoordig óók recht op een feestelijke look, het neemt niet langer genoegen met de rol van toeschouwer. Millenials, zoals sociologen onze huidige generatie twenty en thirty somethings liefdevol noemen, zijn tegenwoordig naast een goede portie muziek ook op zoek naar een beleving. En dan liefst eentje die ze met de rest van de wereld kunnen delen.'

#ad #spon

En waar veel gepost wordt, zijn likes, is publiciteit, is geld te verdienen. Coachella kreeg meer dan 500 duizend bezoekers op de been. Glastonbury wist er vorig jaar 135 duizend te trekken. Als modemerk moet je dan wel gek zijn om hier niets mee te doen. H&M, Levi's, Rachel Zoe, Revolve en Guess – ze zetten allemaal samenwerkingen met zogeheten influencers (kan dat woord nou wel of niet?) op poten.

Deze goed geoliede marketingmachine zorgt ervoor dat je na afloop van een festival in een klap op de hoogte bent van de kledingtrends voor het volgende seizoen.

Volgens kritische muzieksnorren is de vraag die we onszelf stellen niet: wat is praktisch? Hoe kan ik zo snel mogelijk van die ene naar de andere tent om band A en band B te zien, maar: hoe zal ik op de foto staan?

Win-winsituatie

Daar hebben we over nagedacht. In enkele gevallen zullen er wat mensen op afkomen die inderdaad alleen naar een festival komen om het als decor voor een outfitpost te gebruiken. In het ergste geval komen er dan nog meer mensen naar het festival die hierdoor geïnspireerd zijn geraakt en ook in bepaalde kleren op de foto willen.

Nu vliegen we misschien rap uit de bocht, maar ons leek: hoe meer mensen er op je festival afkomen, hoe groter het budget wordt, hoe beter de artiesten. Win-winsituatie.

Dit zijn, volgens ons, dé beste festival van 2017 >