LinkedIn is 's werelds grootste online professionele netwerk, en wilt je graag helpen met het vermijden van fouten op je cv en profiel, door de 10 meest gebruikte woorden bekend te maken. Hiervoor hebben de online-koppelaars gekeken naar miljoenen profielen wereldwijd. Door de analyse hiervan weet je in hoeverre je cv en profiel overeenkomen met dat van anderen.

Het creëren van een veelzeggend profiel is namelijk lastiger dan je zou denken. Veel mensen gebruiken holle termen, de zogenaamde buzzwoorden. We noemen onszelf blijkbaar massaal 'gespecialiseerd', 'gefocust' en 'strategisch'. En dat is niet zo best.

Dit zijn de 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen:

  1. Gespecialiseerd
  2. Leiderschap
  3. Gefocust
  4. Strategisch
  5. Ervaren
  6. Gepassioneerd
  7. Expert
  8. Creatief
  9. Innovatief
  10. Gecertificeerd

Waar vorig jaar de top 3 werd gevormd door 'creatief', 'gedreven' en 'strategisch', vinden we onszelf dit jaar vooral 'gespecialiseerd' en 'gefocust'.

En ook al denk je hierdoor interessant te klinken, deze woorden voegen niets toe zonder context. Je moet het namelijk niet alleen zeggen, maar ook bewijzen, zegt loopbaancoach Aaltje Vinctent. 'Toon aan wat je met jouw kwaliteiten hebt gerealiseerd.'

Daar is personal branding expert Fiona Kloosterman het mee eens. 'Waaruit blijkt je leiderschap? En wat voegt focus voor jou toe? Met de buzzwoorden zelf is niks mis, maar het verhaal eromheen onderscheidt je als persoon.'

'Recruiters vinden persoonlijkheid vaak zelfs belangrijker dan werkervaring,' stelt Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux.

'En die kun je niet alleen omschrijven met buzzwoorden. Gelukkig kun je tegenwoordig eenvoudig al je prestaties, ervaring en vaardigheden online etaleren door middel van foto's, video's en presentaties. Het is echt niet meer nodig om te vervallen in clichés.'

Tips om meer context en inhoud toe te voegen aan jouw profiel:

1. Bouw aan je personal brand

Op LinkedIn kun je je talent en passie delen. Laat die dus zien op basis van wie je bent als professional en persoon. Die regel tekst onder je naam wordt het eerste wat mensen van je zien, dus dit is je handelsmerk.

Een pakkende zin laat jouw professionele persoonlijkheid zien. Je ziet direct wie je bent of wat je doet met die ene zin. Maak daarnaast ook samenvatting over jouw werkzaamheden en vaardigheden zoals je dat vertellen aan iemand je net hebt ontmoet.

2. Het is moeilijk om clichéwoorden te vermijden

Prima om jezelf als gespecialiseerd te omschrijven, maar zorg dan wel dat je er een persoonlijk verhaal bij hebt. Maak duidelijk in je functieomschrijving welke taken je hebt en hoe jouw kwaliteiten en persoonlijkheid daaruit blijken.

3. Show, don't tell

Je ervaring en vaardigheden visueel etaleren kan ook gewoon op LinkedIn. Je kunt een portfolio maken met foto's, video's en presentaties. Zo laat je zien wat je allemaal kunt. Bovendien is dan het gebruik van het woord 'creatief' ook geen loze term, maar onderbouwd door voorbeelden.

4. Laat je netwerk voor je spreken

Vraag eens of iemand in je netwerk een 'recommendation' over je wil schrijven waaruit blijkt dat jij ergens goed in bent. Een ander ziet namelijk nog beter hoe gefocust, strategisch of innovatief jij bent en kan hier vaak mooie voorbeelden bij noemen. En als iemand anders het zegt kom het nóg geloofwaardiger over.

5. Be there or be square

Het is belangrijk om zichtbaar te zijn, maar ook te blijven. Door regelmatig updates te plaatsen kun je hiervoor zorgen. Hierdoor gaat je netwerk ook zelf zien welke kwaliteiten jij in huis hebt.

6. Áls je het doet, doe het dan goed

Het is niet erg om buzzwoorden te gebruiken, maar je moet jezelf onderscheiden van de massa. Recruiters zoeken ook soms op dit soort woorden. Het kan dus zelfs belangrijk zijn dat je ze gebruikt, maar zorg ervoor dat je er een goed verhaal bij hebt.

Deze woorden mag je écht niet meer verkeerd uitspreken >

Bron: Gatsby.nl