Dat je na één hap automatisch de hele bak leeg eet, dat wist je waarschijnlijk al. Maar dit weet je nog niet over de makers van het overheerlijke ijs.

1. Het bedrijf is begonnen na een cursus van vijf dollar

Bestaan er cursussen van vijf dollar? Blijkbaar. Leer je er ook iets? Ben Cohen & Jerry Greenfield kunnen beamen: jazeker. De twee oprichters van het succesvolle merk volgden een cursus ijsbereiding voor 5 dollar.

2. Medeoprichter Ben Cohen kan niet ruiken

Ben lijdt aan anosmia, wat inhoudt dat hij bijna geen reukvermogen heeft. Stiekem maar goed, want dat heeft ervoor gezorgd dat de ijsjes zo vol van smaak zijn. Als hij het recept niet kon proeven, voegde hij gewoon wat meer smaak toe.

3. Medewerkers krijgen gratis ijs

De reden waarom iedereen zou moeten willen werken bij dit bedrijf: je krijgt drie bakjes ijs per dag. Oef. Om al dat ijs eraf te trainen, is er ook een fitnessruimte op het kantoor (plus yoga-instructeur én massagetherapeut).

instagramView full post on Instagram

4. De meeste smaken beginnen met dezelfde basis

De basis bestaat uit: melk, room, suiker, eidooiers en water. Hier zijn varianten op met verschillende vet- en suikerlevels.

5. Het kan een jaar duren om een nieuwe smaak te ontwikkelen

Vinden we niet eens zo gek, met deze smaken. Goed werk kost tijd.

6. Schweddy Balls daarentegen werd in no time

ontwikkeld

Het kostte maar vier maanden om de smaak met vanille-ijs, een beetje rum, fudge en malt balls in 2011 te ontwikkelen. Helaas is deze smaak er inmiddels niet meer.

7. Je kunt de laatste eer bewijzen aan je favoriete smaken op de begraafplaats van Ben & Jerry-ijsjes

Echt waar. Wie een gesneuvelde ijssmaak niet goed kan verwerken, kan een bezoekje brengen aan de begraafplaats van het merk, waar daadwerkelijk grafstenen staan voor de gesneuvelde varianten.

8. Gesneuveld ijs kan terugkeren

Ja, White Russian werd van de markt gehaald in 1996, omdat de productiekosten van het ijs te hoog waren, maar de populaire smaak maakte na geklaag van fans een comeback.

9. Soms bestaat de naam van de smaak eerder dan de smaak zelf

Dit gebeurde met Liz Lemon Greek Frozen Yogurt. De smaak moest en zou er komen, ze wisten alleen nog niet welke citroensmaak ze wilden gebruiken.

10. Elk jaar maken de smaakgoeroes een reisje naar een culinair gezien vooruitstrevend land

Om op de hoogte te blijven van smaakjes, proeven ze twaalf uur per dag verschillende smaken bij tien verschillende eetgelegenheden. Inspiratie voor Liz Lemon Greek Frozen Yogurt? Die kwam van een bosbessenlavendelcocktail in San Francisco.

11. Klanten spelen een belangrijke rol in het beslissen over nieuwe smaken

Er komen jaarlijks 13 duizend suggesties van fans. Er wordt gekeken naar iedere (!) suggestie. Sommige iconische smaken, zoals Cherry Garcia, zijn ontstaan na feedback van klanten. Je weet wat je te doen staat als je een geweldige smaak in gedachten hebt.

12. Je kunt niet elke variant in je supermarkt vinden

Sommige smaken zijn alleen bij bepaalde retailers te koop of zelfs alleen in bepaalde landen.

13. Eén ingrediënt zal nooit gebruikt worden

Bacon is een van de vaakst aangevraagde smaken. Dit zal nooit gebeuren; daar is het merk te verantwoord voor.

14. Maar ook boerenkool-ijs is geen optie

Wie zou dit überhaupt willen? De handelaren in boerenkool dus. Maar gelukkig gaat ook dit niet gebeuren.

15. Ben & Jerry's komt ook in biervorm

Voor liefhebbers die de smaken liever achteroverslaan, is er speciaal bier in smaken van de bekende ijsjes.

Voor wie geen fan is van de ijsjes hebben we gelukkig nog veel meer lekkere ijssalons >

Bron: Mentalfloss.com