Op 6 februari, rond een uur of 11 's avonds, rookte ik mijn allerlaatste sigaret. Na een schrikbarend aantal jaren gerookt te hebben en het laatste jaar zelfs zonder al teveel moeite anderhalf pakje per dag te roken was het klaar. Op een koude maandagavond in een troosteloos zaaltje ergens in Amsterdam volgde ik een vier uur durende rookcursus die me beloofde voorgoed genezen te zijn. En nu, maanden later, kan ik inderdaad wel zeggen dat ik helemaal verlost ben van het gevangenschap dat een nicotineverslaving is.

Waarom de sigaret weer op het podium zetten?

Waarom ik hierover begin is omdat juist nu ik gestopt ben het me meer en meer opvalt dat de sigaret op heel veel plekken toch weer gevierd wordt. In kunstzinnige editorials in grote modebladen staan de meisjes weer zwoel en sexy met een dampende peuk in hun handen de camera in te loeren. Op Instagram zie ik tientallen vrouwen met een groot gevolg regelmatig paffend op de kiek staan. Sommigen doen er zelfs lekker guitig een caption bij met 'don't smoke kids'. Supermodellen van dit moment Kendall, Gigi en Bella staan regelmatig met sigaretten op de foto en in video's, allemaal met diezelfde rebelse sexy blik. We leven niet meer in de Mad Men-jaren waarin men zonder al te veel moeite kon ontkennen dat sigaretten slecht voor je zijn, iedereen weet dat je er vrij letterlijk gewoon hartstikke dood van gaat. Waarom de sigaret weer op het podium zetten?

In een artikel in de Amerikaanse Harper's Bazaar schrijft journalist Jenna Rosenstein dat 'the small white stick somehow tells a story that empty fingers simply cannot.' Sigaretten dienen een functie in kunst, een klein beetje rook en het meisje in beeld is niet meer een meisje, maar een stoer wijf. Dat we zo denken komt trouwens niet door de sigaret an sich, maar door de briljante marketing van de firma Marlboro. Toen in de jaren vijftig de eerste feiten over de gezondheidsrisico's van sigaretten de wereld inkwamen, waren sigarettenfabrikanten er als de kippen bij om hun omzet niet te zien dalen. Filtersigaretten zouden een gezonder alternatief zijn, maar werden wel vooralsnog vooral door vrouwen gerookt, en daar moesten de mannen niets van hebben. Marlboro introduceerde campagnes met de Marlboro Man: een woeste stoere cowboy (of andere typisch mannige beroepen) die met wild krullend borsthaar en een ongetemde baard heel stoer een filtersigaret rookte. Met succes, de omzet van Philip Morris steeg binnen 2 jaar met 300 procent, en concurrenten begonnen snel het idee te kopiëren.

Roken is stoer en cool, en dat is het blijkbaar nog steeds

Roken is stoer en cool, en dat is het blijkbaar nog steeds. Wat gek is, want inmiddels weten we dondersgoed dat roken extreem schadelijk is voor de roker, en voor diens omgeving. Dat Kendall, Gigi, Bella en elke andere influenceropenlijk rookt en zo nog steeds dat domme beeld van de coole roker in stand houden is ronduit schadelijk en kwalijk. Zelf heb ik me er ook wel eens schuldig aan gemaakt trouwens, rokende foto's op Instagram zetten. Waarschijnlijk vooral omdat ik toen, en met mij alle rokers, zelf nog wel het meest wilde geloven in het coole imago van de sigaret, want de realisatie dat je gewoon aan een kankerverwekkend stukje plant en gifstoffen zit te puffen is een stuk minder iconisch.

Zie je iemand roken op Instagram? Zeg er eens iets van. Voor wie zelf niet rookt: hoera! Voor wie wel rookt: kap ermee. Iedereen kan stoppen, iedereen móét stoppen. Je stinkt, je gezicht is grijs en je gaat eerder dood. Weg die peuk. Voor extra hulp, ik deed de cursus Ik Stop Ermee, en schreef voor er voor ELLE een verhaal over, dat lees je hier. En lees ook dit maar even van ELLE's Malu, met nog meer stoptips. Wie eigenwijs is en graag stinkend haar graf vroegtijdig tegemoet gaat en dus blijft roken, zelf weten. Maar zet het in godsnaam niet op Instagram.