Een van de grote irritaties aan Instagram en Facebook: de algoritmes. Want ineens mis je allerlei foto's van je vrienden en duiken er posts van drie dagen geleden op in je timeline. De app Vero maakt daar korte metten mee. De app al gedoopt als het nieuwe Instagram – is dan ook in één klap razend populair en werd afgelopen dagen massaal gedownload.

Echte sociale media

De app, die al sinds 2015 bestaat maar er de afgelopen dagen zo'n half miljoen gebruikers bijkreeg, beschrijft zichzelf als 'social network that lets you be yourself.' Vandaar de naam Vero, wat 'echt' betekent.

Behalve foto's delen, laat de app je ook boeken, series en films beoordelen en aanraden aan je vrienden. Ook kun je in tegenstelling tot op Instagram als je geen geverifieerd account hebt linkjes delen en bepaal je zelf aan welke groepen je je posts deelt (je kunt dus een aangeven of iemand een goede vriend is, kennis of bijvoorbeeld een collega.)

De app is ontwikkeld door miljardair Ayman Hariri, omdat hij problemen had met het privacybeleid van andere sociale netwerken; en ja, ook die algoritmes en reclames vond hij irritant. De app moet natuurlijk wel érgens aan verdienen, en dus zal Vero waarschijnlijk niet gratis blijven - op termijn verwacht men een abonnementsvorm.

Massaal gedownload

Waar de plotselinge populariteit van de app vandaan komt is onduidelijk – wellicht dat vervelende algoritme van Instagram, en de belofte dat de eerste gebruikers van Vero de app de rest van hun leven gratis mogen blijven gebruiken. Er worden op Instagram in ieder geval al heel wat Vero-profielen gedeeld (zo'n 500.000 foto's onder de #vero).

Of de app is opgewassen tegen alle nieuwe gebruikers, is nog maar de vraag, de afgelopen dagen lagen de servers er regelmatig uit en zijn er andere technische mankementen.