MØ: 'Ik was heel slecht in break-ups, daarom schrijf ik er vaak over'

De zangeres met het meest gestreamde nummer van vorig jaar vertelt over Elliphant, Major Lazer, Lean On en break-ups.​

Meest gelezen

'Blow a kiss, fire a gun all we need is somebody to lean on.' Deze zin heb je vorig jaar hoe dan ook tientallen keren horen zingen, want het is het refrein van Lean On, haar nummer met Major Lazer dat in 2015 het meest gestreamde liedje ter wereld was.

Maar er is nog veel meer werk dat de Noorse cool kid heeft gemaakt – veel gevoeligere ballads of meer dromerige pop. 'Ik hou van super emotionele muziek en ik hou van super vrolijke pop,' zegt ze. 'Dus ik doe gewoon allebei.' Ik sprak haar in Paradiso over – vind ik – het allerbeste nieuwjaarsnummer ooit gemaakt (MØ's New Year's Eve), afscheid nemen en break-ups en of zij en Elliphant echt dronken waren in de veelbesproken video van One More.

Advertisement - Continue Reading Below

Ten eerste: je naam. Hoe spreken we het uit?

'In heel veel talen is het iets onuitspreekbaars, maar hier doen jullie het nog vrij goed: "Mûhh". Mijn opa, een kunstschilder, is degene die me geïnteresseerd kreeg in creativiteit en kunst. Hij signeerde zijn schilderijen altijd met 'MØ'. Daarnaast betekent het in het Deens "maiden", een "unspoiled person".

Waar gaat je nieuwe nummer Drum over?

'Soms heb je vrienden van vroeger of een geliefde waar je zielsveel van houdt, maar die je toch moet loslaten omdat je allebei andere dingen in het leven wil. Dat is altijd moeilijk. Terwijl, je moet elkaar af en toe echt vrij laten. Alleen op die manier kun je misschien op een later moment weer oprecht connecten met elkaar. Je moet altijd trouw blijven aan je eigen pad of de vermoedelijke richting waar je denkt in te moeten gaan. Over dat proces gaat Drum.'

Meest gelezen

Ben je daar goed in?

'Nooooooo, I think it's so hard! Ik ben nooit goed geweest in break-ups, of het nou een vriendschap was of een liefde. Ik ga denk ik graag de confrontatie uit de weg. Tegelijkertijd vind ik het wel makkelijk om te zeggen dat iemand iets heeft gedaan dat ik niet chill vind of me pijn heeft gedaan, maar echt een break-up, een clean cut waarop je uit elkaar gaat… I'm fucking terrible at it.'

Denk je dat we er beter in kunnen worden?

'Ja, absoluut. Het is een proces. Nu kan ik het al beter. Veel beter dan toen ik nog een tiener was – toen was het gewoon "bye" en stopte ik met reageren op berichtjes.'

Dan New Year's Eve, een prachtig nieuwjaarsnummer. Vertel: wanneer en waarom maakte je het?

'Ja ooooh! Ik weet nog dat ik begin december begon met schrijven en de hele maand tegen mijn team zei: we moeten een nieuwjaarsnummer droppen. Het is een heel gloomy nummer, heel melancholisch. Het is bijna een angstig nummer, eigenlijk. Het gevoel dat je op een nieuwjaarsfeestje tussen zo veel dansende en juichende mensen staat en er ondertussen honderden gedachten over je leven door je hoofd gaan, van: waar gaat het heen? Wat gaat er gebeuren? De dag voor Oud & Nieuw was het af en zette ik het op YouTube.'

Het is een beetje een onbekend nummer van je.

'Ja, het stond lange tijd alleen op YouTube. Dat vind ik leuk. Het is ook wat anders dan mijn andere nummers – heel emotioneel en wat meer in-depth. Ik vind het grappig dat er dan ergens anders, niet al te voor de hand liggend, dan nog zo'n nummer van me te vinden is.'

Een ander indrukwekkend nummer is Dust is Gone. Waar gaat het over?

'Dat was een van de eerste nummers die ik als MØ schreef! De tweede zelfs, denk ik. Ik zat in een break-up met mijn ex. Dust is Gone is zo'n nummer dat nul effort nodig had, omdat de woorden zichzelf schreven, snap je? Er was nooit een moment waarop ik moest zoeken naar hoe ik het nummer moest maken – het was gewoon precies wat het was, hoe ik me voelde. Dat zijn de beste nummers. We waren 2,5 jaar samen en het gaat over het moment dat je je beiden eigenlijk al eenzamer en verdrietiger begint te voelen in je relatie, dus je wéét dat je uit elkaar moet, maar je bent nog niet op het punt dat je daadwerkelijk uit elkaar gaat. Ja, ik hou heel erg veel van Dust is Gone.'

Advertisement - Continue Reading Below

Meest gelezen

Vorig jaar in de Melkweg klom je via de balkonnen het publiek in en vice versa. Wat gebeurt er met je op het podium?

'Ik vind het heel dom de zoveelste artiest te zijn die z'n dingetje staat te doen op het podium en dat er dan een duidelijke scheiding is tussen artiest en publiek. Ik vind het super belangrijk om alles helemaal los te laten. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijker dat het publiek het gevoel krijgt dat we met zijn allen samen daar een avond beleven en dat iedereen deel is van het feestje, dan hoe ik eruitzie of zelfs hoe zuiver ik zing.'

Iets anders: de video One More met Elliphant. Zien we iets echts - het dronken pissen op straat, het zoenen?

'Ahw, you bring up all my favorites! Ten eerste: Elliphant is fantastisch. Ik hou van haar. Ze is zo wijs en moedig en ze durft zich heel politiek uit te spreken, dat benijd ik. We hebben elkaar vijf jaar geleden op een klein festival in Oslo leren kennen, toen we beiden aan het begin van onze carrière stonden, en we dachten meteen: we moeten samen een nummer opnemen. Doordat ze zo'n sterk en uitgesproken persoon is, voel je je heel fijn in haar aanwezigheid. We spreken elkaar nog steeds, best vaak zelfs. Ik moet haar straks weer even appen. Maar: om terug te komen op je vraag. Ja, we waren echt dronken. Het was middenin de nacht in Londen en alles wat je ziet is super real. Toen Elliphant op straat ging plassen dacht ik: shall I…? Maar ik heb het toch niet gedaan.'

Wanneer besloot je samen te werken met Major Lazer?

'Nadat ik Get Free van ze had gehoord, dacht ik: ik moet met ze samenwerken. Weet je waar we elkaar voor het eerst hebben ontmoet? Hier in Amsterdam. We hadden een Airbnb gehuurd ergens in het centrum en zij hadden net een optreden in Utrecht gedaan. We vroegen ze om langs te komen en then and there besloten we samen te werken. Het resultaat is uiteindelijk Lean On geworden. Lean On is bijzonder voor me, want vaak wordt artiesten vertelt dat je een nummer op een bepaalde manier moet schrijven of bepaalde regeltjes wil volgen, voordat je een grote wereldhit kunt scoren. Bij het schrijven en maken van Lean On hebben we met helemaal niks rekening gehouden, we hebben gewoon maar wat gespeeld met elkaar. Dat je ook op die manier een grote hit kunt schrijven, is als artiest een hele comforting gedachte.'