Karl Lagerfeld over Choupette & meer

Karl Lagerfeld deed Londen aan om zijn speciale pop-up store in Selfridges te openen. De Chanel-ontwerper deed uiteraard gelijk een paar rake uitspraken.

Meest gelezen

KARLS QUOTES
Deel twee van Karl in Londen. Aan de eerste bups opmerkelijke quotes hadden we immers niet genoeg. Dit keer klapt Der Kaiser uit de school aan The Independent. Wat we o.a. te weten zijn gekomen? Karl laat zijn kat Choupette in de cockpit van zijn privéjet zitten. Volkomen normaal, inderdaad. En hij ziet zichzelf als een cartoon. Kortom: lezen maar.      

 
Choupette in commercials?
‘Welnu, Choupette is heel erg beroemd. Ze is de meest beroemde kat in de wereld geworden. Ik krijg zelfs voorstellen van dierenvoedingsbedrijven en dat soort dingen, maar het is uit den boze. Ik ben commercieel. Zij niet. She's spoiled to death. Uiteraard.’

Advertisement - Continue Reading Below

 
Choupette in de cockpit
Ja echt, Choupette reist met Karl mee in zijn privéjet. ‘In de cockpit, met de piloot. Ze houdt ervan om naar de lucht te kijken.’

 
Choupette is moody
Karl durft Choupette niet mee te nemen naar de dierenarts. ‘Ik breng haar niet. Ik wil niet dat ze furieus op me wordt.’ Als Karl thuiskomt zit Choupette wel al klaar. ‘Choupette wacht op me bij de voordeur. Ze houdt er niet van om alleen te zijn. Ze wordt dan humeurig.

Meest gelezen

 
Karl: de cartoon?
‘Soms ben ik zelfs verbaasd over wat ze met mijn hoofd kunnen doen. Maar ik deed het niet met opzet. Ik zie mezelf meer als een cartoon. Ik wilde een cartoontekenaar worden toen ik een kind was. Ik ben er vrij goed in. Maar ik heb zelf nooit voorgesteld om mijn gezicht te gebruiken voor de branding. Het bedrijf vroeg me of ze het mochten gebruiken. Persoonlijk ben ik te bescheiden, zo te zeggen, om een dergelijk voorstel te maken.’

 
Wat je ziet, is wat je krijgt:
Ik herinner me dat een fotograaf tegen me zei: ‘Ik moet drie dagen met jou doorbrengen om te weten wat er achter de façade zit.’ Daarop zei ik: ‘Je verspilt je tijd; er is niets anders te zien.’   

 
Over zijn ‘commerciële’ Karl-lijnen:
‘Ik ben heel erg tegen het idee dat ‘commercieel’ een saai woord is, omdat je geen collectie kunt maken die niemand draagt. Mode is wat mensen dragen en wat ze kopen. Ik weet precies wat er gedaan kan worden en voor welke prijs. Ik weet wat alles kost en waarom iets duur is of betaalbaar. Dat hoort bij mijn baan. Ik denk dat het heel pretentieus is om te denken dat je alleen aan de wensen van een gelimiteerde groep kunt voldoen. Ik heb wel ‘t geluk dat ik een heel groot bereik heb.’

 
Over zijn ‘beroemdheid’:
‘Persoonlijk vind ik niet eens dat ik zo beroemd ben. Ik wil niet zeggen dat ik een beginner ben, maar je bent zo goed, niet als je laatste show, maar als je volgende show. Ik kan geen winkel ingaan zonder dat mensen voor de deur foto's van me nemen op hun iPhones. Dat is heel vreemd voor mij.’

 

Deel 1 van Karls uitspraken in Londen gemist? >