Publiciteitsfaal

En voor een derde week op rij is het Beyoncé Knowles die de headlines domineert.

Meest gelezen

En voor een derde week op rij is het Beyoncé Knowles die de headlines domineert. Eerst was er het inauguratie-playback debacle. Vorige week was er de ‘voor-alle-haters:-ik-kan-dus-WEL-zingen!-zijn-er-nog-vragen?’-persconferentie. En deze week draait het allemaal om de Superbowl-foto’s die niemand mocht zien en dus de hele wereld over gingen...

 

Waar Beyoncé aan het begin van de week de ‘King of Pop’ werd genoemd (serieus), is ze nu onderwerp van de laatste, lollige internetmeme. Van superster tot grote grap.

Advertisement - Continue Reading Below

 

Wat een enorme publiciteitsfaal. Eén die de agent van een ster als Beyoncé niet hoort te maken. Het is bijna bijzonder hoe effectief de high van Bey’s Super Bowl-optreden – ik ben serieus geen negatieve reactie tegengekomen, jullie? – deze week met één mailtje tenietgedaan werd.

 

Oké, het was een heel dom mailtje, dat wel. Want serieus, wat voor reactie verwacht je als je, als agente van Beyoncé, een website als BuzzFeed vraagt om foto’s te verwijderen omdat ze ‘onflatteus’ zijn. Dan gaan niet de gewraakte beelden offline maar komt juist het gestuurde mailtje online. Dat hadden ze van mijlenver aan kunnen zien komen. Net als dat vervolgens de foto’s die ze zo graag wilden begraven, populairder werden dan ooit.

Meest gelezen

 

Had de agent niet gemaild en het artikel ‘the 33 fiecest moments of Beyoncé’s halftime show’ met rust gelaten, dan was het nu niet al bijna een miljoen keer bekeken.

 

VERNIETIGD

Ja, het zijn niet de mooiste foto’s en ik snap dat Beyoncé ze het liefst vernietigd wilde hebben. Want laten we er even vanuit gaan dat ze haar agente zelf de opdracht heeft gegeven om de mail te sturen en dat de agente dit niet uit eigen beweging deed. (Als dat laatste toch het geval is, heeft Yvette nu waarschijnlijk geen baan meer.) Maar ik had meer verwacht van Bey en haar team.

 

Zij die zo slim gebruik maken van internet, met de prachtig mooie tumblr en de manier waarop ze deze week nog haar Super Bowl momentum gebruikte om haar wereldtour op YouTube aan te kondigen – alsof het prestigieuze optreden slechts een opwarmertje was. Juist zij hadden toch moeten snappen dat iets verbieden het juist interessanter maakt. En dat zelfs als BuzzFeed de foto’s had verwijderd, er duizenden screenshots waren geweest die dan alsnog viral waren gegaan.

 

GOEDMAKERTJE   

Gisteren werd de faal een beetje goedgemaakt met de aankondiging dat de goedkoopste concertkaartjes voor de Mrs Carter World Tour 45 dollar per stuk zijn. US Weekly mocht exclusief een bron citeren: 'Beyoncé zorgt voor al haar fans zodat ze stuk voor stuk naar haar kunnen komen kijken’. Een leuke pr-stunt die opgevat kan worden als reactie op het meest recente debacle – al lukt het zelfs Beyoncé waarschijnlijk niet om zo snel nieuwe prijsafspraken te maken met de kaartverkooppunten wereldwijd. Laten we er daarom vanuit gaan dat dit sowieso het plan was en wellicht dat de aankondiging nog even achter de hand gehouden was voor het geval de positieve Super Bowl-publiciteit zou omslaan, zoals ie uiteindelijk ook deed.

 

LELIJKE FOTO'S 

Dat Bey gisteren haar tumblr met een paar ‘lelijke’ foto’s heeft geupdate, is waarschijnlijk wel een reactie op het gebeuren. Want hoe reageer je wanneer iedereen denkt dat je ijdel bent? Door te laten zien dat je dat helemaal niet bent natuurlijk.

 

PS - Zie je een interessante headline voorbijkomen, laat het me weten via Twitter.