Het merk Reese

Wat kan er toch veel veranderen in een jaar tijd.

Meest gelezen

Wat kan er toch veel veranderen in een jaar tijd. Anna Wintour plantte de vrouw die ze na het MET gala van 2013 nog van een foto afknipte, prominent op de cover van haar Vogue. En Reese Witherspoon stond deze week dronken te vloeken in een lift met Cara Delenvigne en iedereen vindt het fantastisch.

Dat terwijl die laatste exact een jaar geleden nog diep door het stof moest na een andere, tevens dronken actie. Op dat moment had TMZ net de filmpjes van Reese online gezet waarin ze - met dubbele tong en dik zuidelijk accent - ‘do you know my name?!’ riep tegen een agent die haar man – terecht – had aangehouden wegens rijden onder invloed.

Advertisement - Continue Reading Below

Even leek het er toen op dat America’s Sweetheart, de brave moeder die weinig kwaad kon doen, definitief van haar voetstuk was gevallen. Reese Witherspoon was niet lief en braaf zoals haar imago ons al die jaren had doen geloven, maar een regelrechte bitch die zichzelf verheven voelt boven de ‘gewone mens’.

NSFW
Maarrrr. There’s no such thing as bad publicity, schreef ik toen al. En ook in het geval van Reese bleek het waar. We zijn een jaar later en Reese is weer net zo geliefd als ze voor het incident was. En misschien zelfs nog wel ietsje meer. Dat blijkt wel nu haar nieuwste NSFW-optreden in de video’s van Cara Delevingne met open armen worden ontvangen. De wereld vindt het blijkbaar leuk om de ware Reese te zien.

Meest gelezen

The Wall Street Journal greep de filmpjes zelfs aan om sterren – en niet alleen Reese – op te roepen zichzelf vaker ‘echt’ te laten zien: Celebrities, don’t be afraid to be yourselves. Sure, the videos weren’t very classy. But it was an extremely unusual glimpse into something that we often forget when we see famous people: Beneath the airbrushing and media spin, celebrities really are people, just like us. 

Waarom doen ze dat niet vaker, vraagt de krant zich dan ook af. En waarom zag Cara Delevingne zichzelf genoodzaakt (of gedwongen?) de filmpjes weer te verwijderen?

IMAGO
Simpel. Omdat er imago’s hoog gehouden moeten worden. De video’s van een dronken en vloekende Reese lijken haar momenteel geen kwaad te doen, maar ze passen niet bij het imago dat de actrice sinds het Do you know my name-incident weer zorgvuldig heeft opgebouwd.

Misschien was het je al opgevallen dat de actrice de afgelopen maanden opvallend vaak breed lachend in de ene schattige outfit na de andere door de paparazzi is gespot. Bijna altijd met een – voor Reese Witherspoon – opvallend leuk hoedje, kek rokje of mooie tas. Toeval? Nope.

Reese lanceert namelijk volgend jaar haar eigen lifestyle brand. Jazeker. Reese en haar team hebben besloten dat Reese kan wat Gwyneth Paltrow en Jessica Alba kunnen. Reese’s merk, dat Draper James gaat heten, zal alles – van beddengoed tot bikini’s – gaan verkopen en Reese’s ‘persoonlijke stijl en Southern roots’ benadrukken. Een Goop voor de zuidelijke staten van Amerika, dus. Slim. 

Vandaar de leuke outfits, de vele lachende paparazzifoto’s én het verwijderen van de dronken filmpjes uit de lift. Reese is tegenwoordig een merk. En nu merk Gwyneth in een gênante scheiding, sorry 'conscious uncoupling' ligt, moet merk Reese natuurlijk wel proberen om perfectie uit te stralen.