Perfect getimed met de Vogue-cover van vorige week, werd deze week Blake Lively’s lifestyle site gelanceerd. En man, wat valt-ie tegen. Om te beginnen, waarom zwart? Waarom dat vreselijke lettertype? En waarom zo’n enorme regelafstand? I’m not a fan. En om eerlijk te zijn een beetje teleurgesteld. Ik had blijkbaar verwacht dat Blake een iets stijlvollere en misschien zelfs wel vooruitstrevendere site zou maken.

Maar, zoals The Cut van The New York Times het nog het beste omschrijft, ‘Preserve lijkt op een promotiesite van een horrorfilm uit 2005’. Ouch… 

VERGROOTGLAS
Zoals Blake zelf al zei te verwachten, wordt de site door iedereen momenteel onder een vergrootglas gehouden. En niet alle reacties zijn positief.

Zo besloot The Cut ook nog eens de meest angstaanjagende gifjes van Preserve te plukken om aan te tonen dat het geen lifestyle maar een ‘deathstyle’ website is geworden. Ieder gifje is uiteraard totaal uit z’n verband gerukt, maar dat neemt niet aan dat het wel vermakelijk is.

Entertainment Weekly heeft de aanval iets persoonlijker gemaakt, en laat een van hun schrijfsters volledig losgaan op Blake’s site. Of zoals ze het zelf noemen ‘A Serious Attempt to Understand Blake Lively’s Goop-like website’. Je begrijpt, ondanks de serieuze poging kan de schrijfster niet echt chocolade maken van Preserve. Om te beginnen de foto bij Blake’s Letter from the Editor. Een misschien iets te letterlijk genomen idee van hoe een schrijver er uit moet zien, zo concludeert EW:

There is Blake Lively, hair perfectly messy and hanging down in gossamer strands glimmering in the sun(moon?)light flowing into the semi-abstract Room Of Comfort. She’s clearly been writing for awhile; we can see other discarded pieces of paper, which notably don’t actually seem to have any writing on them. But some writers like to discard pieces of paper when they’re frustrated, in the alternate universe where no one ever invented computers and we’re all still writing on pieces of paper and Blake Lively is the Princess of the island nation of Preservania.

BETER DAN GOOP
The Wall Street Journal doet dat wat Blake eigenlijk wilde voorkomen, en dat is Preserve één op één naast Goop leggen. Want, zo benadrukte het Vogue-artikel nog, Preserve is géén Goop. Nou, concludeert de WSJ, dat is het wel. Al is Blake’s site minder mooi qua design (wederom dat horrorfilmgevoel). Maar Preserve wint het volgens de WSJ wel op heel veel andere vlakken van Goop. Zo doet de site actief aan geld inzamelen voor een goed doel en verkoopt het geen shotglaasjes van duizenden dollars maar ketchup van 7 dollar.

Mijn favoriete gossipsite Lainey Gossip valt vooral over Blake’s idiote gebruik van veel te moeilijke woorden. Neem een stukje over BBQ’en:

At once structured and chaotic, the great American BBQ is, indubitably, a rollicking repast. To create such a wicked wassail² demands, first and foremost, a cast of characters as colorful and damned as Dante ever envisioned.”

Hoe moet het dan volgens Lainey? Nou gewoon, zo:

“It’s a tradition, and sometimes a messy one, but the great American BBQ is, at heart, just a really fun meal. And the key to the great American BBQ? Simply surround yourself with your favourite people.”

IS DAT EEN BRUIDSJURK?
Zijn er ook mensen positief? Uiteraard! People is dol op de site en geeft toe er al uren op te hebben doorgebracht. Al was dat ook om alle persoonlijke momentjes, foto’s en filmpjes die (misschien) uit Blake en manlief Ryan Reynolds privéleven komen, te zoeken. Want, zo roept de website het nog net niet uit, zien we hier Blake’s tot nu toe geheim gehouden bruidsjurk?!?! En verhip, het lijkt er wel op. Die Blake, zomaar haar zo strikt privé gehouden huwelijk gebruiken voor de promotie van haar internetonderneming. Wie had dat gedacht?!