Dit is ELLE’s allereerste editorial uit 1989

Sinds vandaag in de winkel: hét oktobernummer, of beter gezegd, jubileumnummer. Want precies vijfentwintig jaar geleden, in 1989, was het oktobernummer het allereerste nummer van ELLE in Nederland.

Meest gelezen

Daarom hadden we gisteravond wat te vieren en schoven hoofdredacteur Hilmar Mulder en oud-hoofdredacteur José Rozenbroek aan bij RTL Boulevard. Voor de gelegenheid: het állereerste editorial van dat oktobernummer uit 1989.

'Op een mooie zomerse dag in New York bleef een jonge vrouw voor de etalage van het warenhuis Macy’s stilstaan. Vol bewondering bekeek ze de nieuwe mode. Het was 1943.

Haar naam was Hélène Gordon-Lazareff.  Een Française in ballingschap. Thuis was er oorlog. Later vertelde Hélène dat bij het zien van de vrolijke mooie kleren in die etalage haar droom over ELLE begon. Ze wilde een nieuw tijdschrift maken.

Advertisement - Continue Reading Below

ELLE, ‘ZIJ’ MOEST HET GAAN HETEN.

En het moest de vrouwen weer hun waarde, hun schoonheid, hun plezier en hun dromen teruggeven.

Meteen nadat de oorlog in Europa was beëindigd, keerde Hélène terug naar Parijs. Op 21 november 1945 lag het eerste nummer van ELLE in de winkel. Met als onderwerpen onder andere de nieuwe wintermode; luxueuze witte bontmantels met enorme kragen en een reportage over Amerika waar iedereen de Boogie danste en waar de koelkasten weer rijkelijk gevuld waren. De schrijfster Colette had een column in die eerste ELLE. Er stonden vele bladzijden met de meest verrukkelijke recepten in. De foto’s waren in kleur. De fotomodellen allemaal vrolijk.

Meest gelezen

Natuurlijk wist Hélène best dat de vrouwen op dat moment heel andere zorgen aan hun hoofd hadden: hoe kwamen ze aan kolen voor de kachel, waar konden ze waterdichte schoenen voor de winter kopen en hoe konden ze voor weinig geld aan de hoogstnodige levensmiddelen komen? Maar Hélène Gordon-Lazareff had raak geschoten. Franse vrouwen verslonden het nieuwe tijdschrift. Ze hadden hun dromen teruggekregen.

BINNEN DE KORSTE KEREN WAS ELLE EEN BEGRIP.

En bepaalde ELLE het modebeeld. Hélène Lazareff maakte de New Look van Christian Dior wereldberoemd. Ze verklaarde de pakjes van Coco Chanel tot een ‘must’ (zelf droeg ze nimmer iets anders). Ze ontdekte al heel vroeg het talent van Yves Saint Laurent en André Courrèges toen zij nog als assistenten in modehuizen werkten, en nam ze onder haar inspirerende hoede. Ze las Françoise Sagans romandebuut op de dag van verschijning en ontfermde zich over Frankrijks jongste literaire enfant terrible. Hélène Lazareff moedigde de Franse vrouwen aan hun keukens te verlaten om buitenshuis aan het werk te gaan. Om zo hun levens boeiender en waardevoller te maken.

ELLE ONTDEKTE EN MAAKTE OOK MENSEN.

De vijftienjarige Brigitte Bardot bijvoorbeeld. Hélène zag Brigitte tussen tientallen andere mensen staan wachten op de metro. Ze gaf Brigitte het adres van ELLE en zei: “Kom morgen naar de fotostudio. Ik laat je fotograferen.” Regisseur Roger Vadim zag de foto in ELLE. De wereldcarrière van BB was begonnen.

Toen Hélène Gordon-Lazareff zich in 1972, geveld door de ziekte van Alzheimer, terugtrok in haar buitenhuis in Zuid-Frankrijk, had de Fransen feministenbeweging, gesponsord door ELLE, haar eerste nationale conferentie gehouden; hadden ELLE-columnisten een campagne gevoerd die ertoe leidde dat Frankrijk een van de eerste katholieke landen werd waar abortus werd gelegaliseerd en droegen ontelbare vrouwen betaalbare stijlvolle mode afgeleid van de beroemde ontwerpen van grote namen als Chanel, Dior en Yves Saint Laurent.

In februari van vorig jaar is Hélène Gordon-Lazareff overleden. Door haar ziekte heeft ze niet meer bewust kunnen meemaken dat ELLE inmiddels een wereldberoemd succes is. Ze zou er ongetwijfeld van hebben genoten als ze had geweten hoe haar droom, haar formule het inmiddels in veertien landen geweldig goed doet. ELLE is mensen ontdekken, mode bepalen, trends aanvoelen, gevoelens onder woorden brengen, een mening hebben.

ELLE IS EEN GEVOEL, EEN LEVENSGEVOEL.

Savoir vivre, de kunst het leven onverschrokken tegemoet te treden.

ELLE is zoals vrouwen zijn. Hun gedachten, hun gevoelens, hun wensen, hun leven. ELLE-lezeressen luisteren, waar ze in de wereld ook wonen, naar dezelfde muziek, lezen dezelfde boeken, houden van dezelfde films. Ze hebben dezelfde uitgesproken smaak en worden graag over dezelfde zaken op de hoogte gehouden.

WELKOM IN DE WERELD VAN ELLE.'

Liesbeth Hendrikse, hoofdredactrice