We hoeven jou niet meer te vertellen dat Renée laatst op een rode loper stond met een tikkeltje anders gezicht. Het nieuws was namelijk óveral – er werd niet alleen over bericht, er werden internationaal ook in allerlei media uitvoerige over discussies gevoerd. Deze week dus zelfs op onze televisie: De Wereld Draait Door én Pauw kozen er allebei voor om het over het gezicht van Renée te hebben.

Een greep uit de reacties.

PAUW
Martin Koolhoven: ‘Er is iets geks aan de hand. In Amerika is haar bijnaam Lemon Face, omdat ze namelijk die ogen laag heeft en een beetje ‘dit’ (maakt zuur gezicht, red.) had. Ze heeft dus heel duidelijk gekozen om haar bekendste trademark weg te halen. Het is een beetje of Lee Towers zijn bril afzet.’

Liz Snoijink, op een vraag van Jeroen Pauw of Hollywood een dwingend schoonheidsideaal aanhoudt: ‘Helemaal niet. Totaal niet. Integendeel. Een specialiteit of iets anders bijzonders, dáár gaat het om bij acteurs en actrices.’

Ingeborg Beugel, die een complete facelift liet doen op haar 46e: ‘Heel belangrijk om te zeggen: ik ben daar helemaal niet gelukkiger van geworden.’

DWDD
Sylvana Simons: ‘Ze lijkt gewoon niet meer op zichzelf. En ik vraag me dan altijd af: was dat de bedoeling, of is dat per ongeluk gebeurd? Wilde je de boel alleen maar even strak trekken en is dat uit de hand gelopen?’

En: ‘We hebben nog zo’n actrice, Jennifer Grey (Baby uit Dirty Dancing, red.), die heeft ook ooit drastische plastische chirurgie laten doen aan haar neus. Daarna heeft ze volgens mij geen rol meer gescoord – want wat maakte haar nou uniek: iets eigens, haar neus. Dus toen ze die heeft laten aanpassen, was het klaar.’

Cécile Narinx: ‘Ik vond het ongelofelijk dat iedereen het erover had. Het feit dat vrouwen iets aan hun gezicht laten veranderen, actrices met name, is niks nieuws. Vooral in Amerika is dat comme il faut, bijna. (…) Het is ook een beetje uit, eerlijk gezegd, om jezelf zo te laten verbouwen dat het allemaal eenheidsworst wordt. Tegenwoordig kan iedereen een filter gooien over zijn Instagram – iedereen gaat steeds meer perfectie benaderen en dat wordt juist heel saai.’

En, over de denkrimpel van actrice Kristin Scott Thomas (54): ‘Ik vind het eigenlijk alleen maar mooi staan als vrouwen laten zien dat ze ooit gedacht hebben en dat ze gelachen hebben. Ik zeg niet dat ik het nooit zal gaan doen, maar aan dit soort vrouwen hou ik me wel vast.’

MAAR… HUH?
De grootste vraag die dit alles inmiddels oproept, is allang niet meer hoe of wat Renée nu heeft verbouwd (niet eens zo heel veel overigens, blijkt uit ELLE’s Anke’s analyse over Renée Zellweger). Vooraleerst vragen we ons nu vooral af: waarom houdt het ons allemaal zo bezig en praten we massaal over een verbouwd gezicht in Hollywood (zoals Cécile Narinx al zei: niet het allergekst in Hollywood)?

DAARNAAST
> Waarom is oud worden überhaupt nog een ding? (Want drie argumenten vóór natuurlijke ouderdom: Meryl Streep, de (goedverkochte) covers van The Gentlewoman (deze en deze) en Ari Seth Cohen en zijn blog Advanced Style.)
> Als ze haar ouderdomsproces dan al een beetje naar haar hand heeft willen zetten met plastische chirurgie, waarom zegt Renée Zellweger dan niet gewoon dat ze onder het mes is geweest?
> Want: is het toegeven van je plastische chirurgie-ingrepen nog steeds een beetje een taboe, en waarom dan?
> En nogmaals: waarom hebben we het (uw website incluis) allemaal over het gezicht van Renée? Is het omdat de Renée Zellweger uit Bridget Jones Diary ons allen zo lief is?

Wie het weet mag het zeggen – de discussie is geopend. Ondertussen is Renée Zellweger – goddank – in ieder geval hartstikke gelukkig.