Poe: er is deze weken een hoop te doen om het ‘normale’ lichaam. We sommen op: onlangs kreeg Victoria’s Secret op zijn falie voor diens Perfect Body-campagne, daarna bracht Calvin Klein de tongen los met de Myla Dalbesio-campagne en  nu wakkert grafisch artiest Nickolay Lamm de discussie aan met zijn Lammily.

Lamm vond – vorig jaar al  – dat het na decennia vol Barbies tijd was voor een speelgoedpop die niet het perfecte (en onrealistische), maar juist het normále vrouwenlichaam zou representeren. Hij zette zijn idee online, vroeg de crowd hem voor een bedrag van ongeveer € 75.000 te funden en haalde tot zijn verbazing een adembenemende € 400.000 op.

Genoeg geld dus om zijn Lammily in productie te laten gaan – en het resultaat is nu hier. De pop heeft de afmetingen van een gemiddeld lichaam en komt met stickers waarmee je de pop kunt versieren met acne, cellulite, sproeten, blauwe plekken, striae en littekens.
 

Toy, Doll, Animation, Illustration, Animated cartoon, Fiction, Figurine, Publication, Book,
Vision care, Aqua, Teal, Advertising, Publication, Graphic design, Illustration, Paper product, Book, Paper,

Belangrijkste en interessantste van zijn speelgoedpop is natuurlijk hoe de gebruikers zélf – kinderen –  op de pop reageren. Lamm toog met een Barbie en een Lammily naar een klas basisschoolkinderen en liet ze de twee poppen vergelijken. De reacties? ‘I like her.’ ‘I like her.’ ‘I like her a lót.’ Maar ook: ‘she looks like my sister’, ‘she, like, isn’t, like, very thin’ en ‘she looks like she would help somebody if they get hurt’. Afijn – kijk het hele filmpje hieronder.
  

youtubeView full post on Youtube

 
De pop is op lammily.com te koop voor € 20 en wordt over de hele wereld verzonden (hoera!). Op nickolaylamm.com deelt Lamm wat hij met het (vele malen hoger dan oorspronkelijk gebudgetteerde) opgehaalde bedrag wil gaan doen – investeren in nog meer Lammily-poppen:

‘When you look at the current fashion doll market, you see it dominated by divas, princesses, and mermaids. You also see a lot of different careers, which these dolls promote, and I applaud them for that. However, what about the real steps you must take to achieve your dreams? I believe that one of the hardest things in life is to find your own path, something that is your calling. But, to find this calling, you cannot just pretend, you have to actively engage in reality.

I want Lammily’s accessories to be reflective of real life in miniature form. I envision her reading books that inform and playing instruments that educate on the sounds and intricacies of music. I see her constructing her own home, cultivating her own garden while learning about the wonders of plants and vegetables and eating these nourishing and healthy foods. All of these aspects are authentic, and can be complimented with an online world where children can explore these realities in depth.

In the future, I see the Lammily line including dolls of different ethnicities and different healthy body shapes. I also see some special edition dolls based on inspirational role models: sports stars, actors, leaders. And, yes, of course I want the Lammily line to include male dolls.’

En dan nog even over die naam (want wáárom een pop naar jezelf vernoemen?), daarover zei hij aan ELLE.com: 'At first we were thinking the "True to Me" doll, but that was trying too hard. Lammily makes absolutely no sense, which is why we like it. We wanted something like that.' Klinkt logisch.