Ze heeft 3,3 miljoen volgers op Instagram, haar blog kent een haast nog groter gevolg en ze heeft een goed boerende schoenencollectie met Chiara Ferragni Collection, dat afgelopen jaar ruim €4,5 miljoen euro binnen harkte. Chiara Ferragni is, kortom, een schoolvoorbeeld van een blogger die van kleren fotograferen haar brood heeft weten te verdienen.

Letterlijk, want Harvard heeft een zogenoemde case study over Chiara Ferragni in zijn programma opgenomen, waarin professor Anat Keinan het héle merk Chiara Ferragni heeft onderzocht.

instagramView full post on Instagram

Kristina Maslauskaite, die met Keinan aan de casus heeft gewerkt, aan WWD: ‘Op het juiste moment had ze een business mind naast zich – Riccardo (Pozzoli, ceo van The Blonde Salad het blog, en Chiara Ferragni Collection de schoenen, red. ). Hij was de motor achter de zakelijke kant van het blog, waardoor ze sneller populariteit verkreeg en geld kon gaan verdienen met haar blog.’

Voor de studie boog Keinan zich maandenlang over élk aspect van Ferragni’s enterprise. Een tipje van de sluier.
> Pozzoli legt in de casus uit dat Ferragni sinds kort heel selectief met adverteerders omgaat, en illustreert dat met een meeting in Milaan met Gucci. Het modehuis wilde wel adverteren op theblondesalad.com, maar niet naast een banner van een Italiaanse telecomprovider.  Ondanks dat deze provider zo’n €35.000 neerlegde voor een paar dagen bannerreclame, deed Polozzi de provider in de ban, om Gucci aan te kunnen trekken.
> Er wordt verwacht dat Chiara Ferragni dit jaar zo’n € 8 miljoen euro gaat verdienen, waarvan ongeveer €6 miljoen door de schoenencollectie zal worden verdiend.
> Volgende maand zal Ferragni weer een stuk of wat nieuwe spullen op de markt brengen, zoals een rugtas, muts, T-shirt en iPhone-hoesje met het kenmerkende oog van haar (bekendste) schoenenpaar.

Sleeve, Street fashion, Fur, Blond, Brown hair, Sunglasses, Goggles, Portrait photography, Hoodie, Sweater,

Zelf de case study bestuderen? Dat kan: hier vind je hem, voor $14 dollar, omgerekend ongeveer €12,50 euro.

PS. Over studeren gesproken: dat is dus precies de reden waarom Karlie Kloss haar engelenvleugels van Victoria's Secret aan de wilgen heeft gehangen. Door een goede referentie van New York University alumnus Christy Turlington schijnt Kloss aangenomen te zijn, waardoor ze komende herfst kan beginnen met haar studie.

Zara ligt ondertussen onder vuur om deze Moschino knock off. Terecht, of niet? >

Dit is de front row @ Londen Fashion Week >