De evolutie van blogger Chiara Ferragni

Hoe je van een paar foto's delen uitgroeit tot een merk dat $8 miljoen waard is? Wij doken in de archieven van blogger turned business women Chiara Ferragni voor het antwoord.

More From ELLE Style Infuencer Awards 2015
20 articles
Winonah-de-Jong-en-Doutzen-Kroes-winnaars-ELLE-Style-Influencer-Awards-2015
DIT zijn de winnaars van de ELLE Style Influencer Awards 2015
Victoria-Koblenko-Mijn-meest-gelikete-outfit-Twee-kokosnoten-en-een-Missoni-bikinibroekje
Victoria Koblenko: 'Mijn meest gelikete outfit? Twee kokosnoten en een Missoni-bikinibroekje'
Winonah-de-Jong-Ik-gebruik-nooit-filters!
Winonah de Jong: 'Ik gebruik nooit filters!'

1. Het begon allemaal in 2009, toen de Italiaanse Chiara haar inmiddels befaamde website The Blonde Salad voor € 8 startte met haar toenmalige vriend Riccardo Pozzoli. Chiara startte de website vooral om haar outfits te delen. Aan CBS News:

'When I started... I was doing it just to share. Like, because I love sharing my photos. But that was about it. My intention was to create something that people loved to look at, and they could find inspiration from, and that was it.' 

Advertisement - Continue Reading Below

 

More From ELLE Style Infuencer Awards 2015
20 articles
Winonah-de-Jong-en-Doutzen-Kroes-winnaars-ELLE-Style-Influencer-Awards-2015
DIT zijn de winnaars van de ELLE Style Influencer...
Victoria-Koblenko-Mijn-meest-gelikete-outfit-Twee-kokosnoten-en-een-Missoni-bikinibroekje
Victoria Koblenko: 'Mijn meest gelikete outfit?...
Winonah-de-Jong-Ik-gebruik-nooit-filters!
Winonah de Jong: 'Ik gebruik nooit filters!'
Dit-instagramfilter-levert-de-meeste-likes-op
Dit instagramfilter levert de meeste likes op
Dit-is-hoe-je-je-vakantie-instaglamt
Dít is hoe je je vakantie instaglamt

 

2. Maar voor ze het wist groeide Chiara uit tot het populairste blog van Italië, met behulp van Riccardo Pozzoli, die de zakelijke kant deed. Haar geheim? Lekker gewoon en toenaderbaar blijven: 'My secret has always been to be true to myself. I've never tried too hard.'

 

3. Het project waar Chiara het meest aan verdient is haar eigen schoenenlijn, de Chiara Ferragni Collection, die in 2013 werd geherlanceerd met een nieuwe investeerder. Ze verdiende er het afgelopen jaar alleen al een whopping $5 miljoen(!) mee.

Advertisement - Continue Reading Below

 

4. De booming business had ook zo z'n nadelen, want Riccardo en Chiara gingen in 2013 uit elkaar. Gelukkig werken ze nog steeds goed samen als zakenpartners:

 

5. Chiara kreeg al snel een nieuwe relatie met de Amerikaanse fotograaf (hoe handig), Andrew Arthur, die nu uiteraard veel foto's schiet van zijn beroemde vriendin:

New vintage customized shades, in Pasadena with the babe @andrewarthur #TheBlondeSaladNeverStops

A photo posted by Chiara Ferragni (@chiaraferragni) on

Meest gelezen

 

6. Begin dit jaar was daar nog meer groot nieuws: de Harvard Business School startte met een case study over Chiara Ferragni. Samen met Riccardo ging ze naar de prestigieuze Amerikaanse universiteit om over haar weg naar succes te praten:

 

7. Wat dan dat ultieme geheim achter haar succes mag zijn? Wellicht een inkoppertje: social media is key. En je succes en inkomsten hangen af van de hoeveelheid volgers die je hebt op Instagram (Chiara heeft er bijna 4 miljoen). Bovendien maakt Chiara hele andere content voor haar website dan voor haar social media, wat bezoekers naar beiden lokt.

Today in a vintage tee and @calvinklein denim shorts #TheBlondeSaladWearsCalvin #TheBlondeSaladGoesToHollywood

A photo posted by Chiara Ferragni (@chiaraferragni) on

 

8. Daarnaast onthulde Riccardo Pozzoli aan Harvard hoe ze een succesvolle omslag hebben gemaakt qua doelgroep. Een paar jaar geleden merkten ze dat er tijdens fashion week een stuk minder bezoekers op de site kwamen, omdat ze vooral geïnteresseerd waren in de lifestyle en dagelijkse privéfoto's van Chiara. Sinds ze samenwerken met luxere merken en Chiara zelf ook wat ouder is geworden trekken ze een andere doelgroep en stijgen de bezoekersaantallen op de site tijdens fashion week nu met 15%.

 

9. Een slimme zet van Riccardo Pozzoli en Chiara, die van tevoren al beslisten alleen met merken samen te werken die meer high-end waren en ze zelf ook mooi vonden. Zo bouwden ze al snel een goede fashion cred op en sindsdien is the sky the limit en zitten ze bij iedere grote show front-row.

 

10. Inmiddels is The Blonde Salad dus uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf en werken er 16 mensen voor. Bovendien was ze afgelopen maandag de állereerste blogger ooit die naar het prestigieuze MET Gala mocht komen (bekijk hier haar rodelopermoment). Wat er nog meer op de planning staat? Nóg groter worden. Chiara aan CBS News:

'I feel right now we are in the best moment for the fashion industry for what I do, because it's, like, all the rules have changed so much, and so now there are no rules.'

 

Foto's: The Blonde Salad, Instagram & Getty Images