Waarom het leven van modebloggers niet zo fraai is al je denkt

Dit zijn de downsides van bloggen.

Meest gelezen

Bloggen lijkt een feest; je gaat naar mooie plekken, je draagt mooie kleren, je slaapt in mooie hotels, en het enige dat je hoeft te doen is het allemaal vastleggen en documenteren op je blog en instagrampagina.Maar 't is allemaal zo rooskleurig nog niet, blijkt uit een nieuwe studie naar bloggers van The Atlantic. De studie keek naar 760 instagramfoto's van 38 top ranked bloggers, en focuste zich op het verschil tussen schijn en werkelijkheid.

Advertisement - Continue Reading Below

In een notendop, hoe de baan van een blogger er precies uitziet:

> Bloggers moeten hun linker- en rechterhersenhelft aanspreken voor hun werk; ze moeten creatief én zakelijk zijn.

> Ze dienen een persoonlijk merk van zichzelf te maken en te onderhouden; altijd en overal.> In hun merk moeten ze hun volgers blijven bedienen, maar óók hun adverteerders.

> Ondertussen moeten ze ook in de gaten houden of ze betaald blijven worden; er staan immers een fiks aantal bloggers te popelen om naamsbekendheid, die van alles gratis willen doen.

Meest gelezen

> Werkweken van een blogger zijn vaak 80 of 100 uur lang.

Maar, stipt het onderzoek aan, er is één uniek aspect aan bloggen dat het zo'n heftige baan maakt: als blogger moet je continu 'aan' staan. Een korte break van Instagram van een paar weken omdat je, zeg, even op vakantie wil zónder op zoek te hoeven naar de perfecte instagramfoto, is eigenlijk al bijna niet te doen. Garypeppergirl deed het, maar haar volgers werden gek.

 

Zanita Whittington, beter bekend als Zanita Zanita, aan Refinery29:

'Having to be constantly present is literally the worst thing about working in social media. I don’t really dare to research into it — ignorance is bliss! — but I’m sure it’s bad for my mental health.'

Lange uren maken horen bij een (succesvolle) carrière, maar op elk gegeven moment van de dag je eigen 'merk' uit moeten stralen; dat is een stuk meer dan de meeste banen verlangen.

Een andere eigenschap van bloggen dat het een zware onderneming maakt: de 'aandachteconomie'. Je bent je volgers, je likes, en je verdienmodel hangt er ook nog eens vanaf. Dat zorgt dat elk filter, elke hashtag, elk comment zorgvuldig moet worden gekozen. Dacht je dat het kiezen van je eigen instagramfilters al moeilijk is; als blogger hangt er dus helemaal veel vanaf. Bovendien moet je je volgers blijven boeien; er staan héél veel bloggers te trappelen om jouw 'positie' over te nemen.

Of de 'nadelen' de voordelen van bloggen uitvlakken? Dat is voor iedereen verschillend. Wat dit soort onderzoek in ieder geval nog maar weer eens laat zien, is dat bloggen écht als (top)baan kan worden beschouwd, waarvoor je een fiks aantal vaardigheden nodig hebt.