Een recent onderzoek uitgevoerd door de universiteit van Michigan, gepubliceerd in Information, Communication & Society, heeft aangetoond dat Snapchat de mens blij maakt. Of nou ja, blijer dan andere sociale media.

Hoe test je zoiets? Welnu: de onderzoekers verzamelden 154 studenten die ze zes keer per dag een berichtje stuurden gedurende een periode van twee weken. In dat bericht werd hen gevraagd een korte enquête in te vullen over hun laatste sociale interactie – met wie was het, hoe betrokken ze waren en hoe ze zich overall voelden op dat moment. Wat bleek? Deelnemers die Snapchat-interacties hadden toonden meer positieve emoties dan wanneer ze iets hadden gedaan met Facebook of andere social media en besteedden bovendien de meeste aandacht aan Snapchat messages.

Een eventuele verklaring daarvoor heeft Team Onderzoek ook: mogelijk voelen mensen zich minder onzeker over hoe ze zich presenteren op Snapchat omdat de beelden binnen een paar seconden weer weg zijn. Maar er is nog iets opvallends: over het algemeen vonden mensen Snapchat het meest vergelijkbaar met face-to-face contact met mensen. Je weet wel, gesprekken in real life. Interacties op Snapchat zijn immers vaak op dagelijkse basis en worden en níets wordt vastgelegd voor het nageslacht.

Kleine kanttekening: op het puntje ‘supportive’ scoorde Twitter hoger dan Snapchat, met de simpele reden dat ondanks dat er een message-functie in Snapchat is, deze niet echt wordt gebruikt en het medium vooral wordt ingezet voor het versturen van snelle, grappige momenten. Niet voor openhartige conversaties.

Kortom: op zoek naar een shot happiness? Snap away. Maar heb je een schouder nodig om op uit te huilen? Verwacht niet dat je die gaat vinden tussen de bergen hysterische selfies.

Bron: Cosmopolitan.com