Zo word je gelukkiger in 5 stappen

Onze Amerikaanse collega bij Hearst, Alexandra Tunell, zweert bij deze vijf tips om gelukkig te worden. 

Meest gelezen

‘Ik zat een paar weken geleden bij de kapper, toen het nieuws naar buitenkwam dat make-up artist Jake Bailey's zich van het leven had beroofd. ‘Heb je gehoord dat hij depressief was?’ vroeg mijn kapper me en ik onderdruk een lachje, want; verdrietig, moe en alleen ben ik al sinds mijn tienerjaren.

Er is iets beschamends in dit bekennen... Ik lach veel! Ik heb geen onvrede over bepaalde gebeurtenissen uit het verleden. En ik zie het glas meestal als half vol in plaats van half leeg. Het is gewoon dat de momenten van echte vreugde kort en vluchtig voelen. Maar het onderzoeken waarom lijkt zinloos. Een soort wat was er eerder, de kip of het ei-dilemma. Wat kwam eerst: de depressie of de slechte band met mijn ouders? Er is geen groot verlies of trauma in mijn leven. Sterker nog: vrijwel alles wat ik ooit wilde, heb ik gekregen.

Advertisement - Continue Reading Below

Na weer een ruzie met mijn moeder, besefte ik het me: ik ben het probleem. Dus besloot ik eindelijk te gaan voor de zelf-hulp-therapie die ik zo lang heb genegeerd. Een persoonlijk Happy Project. Het goede nieuws: het werkt. Het slechte nieuws: ik ben nu iemand die het gesprek begint met ‘Laat me je vertellen over mijn Happy Project'. (Nee ik heb deze woorden nog niet als hashtag gebruikt, schiet me neer als ik het wel doe). Dit zijn de vijf aanpassingen die ik gemaakt heb om mijn mindset te veranderen.

Meest gelezen

1. Minder drinken

Er is één ding gemeen in alle gevallen dat ik ruzie maakte over dingen die het niet waard zijn, of dat ik te veel deelde met een eerste date, of dat ik de volgende dag traag en prikkelbaar was: alcohol. Ik geef het niet helemaal op (laten we reëel blijven), maar ik laat sterke drank een tijdje staan en ook drink ik langzamer en minder.

2. Alle datingapps verwijderen

Ik heb geen specifieke voorkeur als het aankomt op mannen ontmoeten: in de metro of via Tinder. Ik had zelfs een goede relatie met iemand via die app. Maar toen dat eindigde, voegde ik me weer tot alle Tinders en Hppns van deze wereld en dat voelde overweldigend. Jezelf bewerken tot een perfecte, coole chick en door honderden foto’s scrollen tot je jezelf weer een foute oneliner ziet tikken tegen een model dat een babytijger knuffelt is vermoeiend. En al die tijd dat ik dat aan het doen was, was ik geen boeken aan het lezen of aan het afspreken met vrienden. Toen ik afscheid nam van de apps en mijn persoonlijke leven meer productief ging invullen kwam ik iemand tegen in mijn leven.

3. Mijn tijd meer nuttig besteden

Get Off My Internets is een forum bedoeld om te klagen over bloggers en hun Photoshop-skills, neppe levens en grammaticale fouten. Het is sneu, het kost tijd en de afgelopen jaren besteedde ik zo’n half uur per dag op de site voor ik ging slapen. Het was mijn grootste guilty pleasure. Maar de afgelopen maand was ik naar Parijs voor fashion week en heb ik geen één keer gekeken. Toen ik terugkwam was de drang om te kijken weg. Nu probeer ik een paar hoofdstukken uit een boek te lezen of schrijf ik wat voor ik ga slapen en dat geeft veel meer voldoening.

4. Me niet meer bezighouden met roddels

Bij een recent etentje was er een vrouw die haar collega tot op het bot toe afbrandde. Ze somde alle manieren op waarop deze person verschrikkelijk kon zijn en maakte van haar werkplek een afschuwelijke omgeving. Ik was eerst verbaasd, toen verveeld en uiteindelijk dacht ik dat deze vrouw verschrikkelijk was in plaats van haar collega. Je hart luchten aan het einde van een lange week is normaal: een heel telefoongesprek of een hele avond klagen over wat een meisje deed op Snapchat niet. Ik ben ook schuldig aan het meedoen in eindeloze roddelsessies, maar na de realisatie dat ze me bijna altijd slechter doen voelen, heb ik er bewust voor gekozen ermee te stoppen.

5. Elke dag drie dingen opschrijven waar ik dankbaar voor ben

De oudste, meest clichématige truc uit het boek: mezelf dwingen op zoek te gaan naar het positieve voor ik ga slapen. Het werkt echt om dingen in perspectief te zetten. Voor een goede nachtrust, verslaat dit zeker het schaapjes tellen. (Rode wijn kan ook erg effectief zijn.)

Herfstdip? Zo kom je ervan af! >

5 manieren om endorfine aan te maken – zónder te sporten >

Bron: HarpersBazaar.com