Kijk, over een rode loper hebben we allemaal weleens gelopen - al is het alleen al bij de Ladies Night in de bioscoop. Maar je hebt rode lopers, en je hebt rode lopers. De carpets bij de Oscars, de Golden Globes en de BAFTA's: wat komt erbij kijken als je dáár overheen moet lopen? Als publicist? Van wereldberoemde celebs? Met de taak om ze knap op elke foto te krijgen/ze met de juiste journalisten te laten praten? 

Professionele preppers vertellen. 

DOE OP HET JUISTE MOMENT ALSOF JE NEUS BLOEDT EN VERTEL JE CELEB NIET ALLES
'Bij grote award shows is de rode loper net een soort choreografie. Zodra je voorbij de security bent, kom je de rode loper op, waar een lange rij vol pers wacht. Over het algemeen heb je eerst de fotografen, dan videomensen, dan de bladen en dan de online editors. Nadat je celebrity voorbij de fotografen is, wil je dat ze met de juiste kanalen praten. Dus, stel: je wil dat ze met E! News praten, maar daar staat al een celeb, dan zorg je ervoor dat je eigen celebrity blijft staan en ze als volgende aan de beurt komen. Of je gaat alvast door naar de volgende, maar houd de vorige titel scherp in de gaten en vraagt anders of jouw celeb daarna mag komen.

Soms zeggen ze nee, omdat ze liever een andere celeb willen spreken. Dat wil je je eigen celebrity waarvoor je werkt natuurlijk niet vertellen, dus dan doe je gewoon alsof je naar de volgende titel moet. Soms heb je zelf vrienden tussen de pers staan die dan heel graag met jouw celeb willen praten. Dat heb ik bijvoorbeeld met de Page Six-pagina van New York Post. Soms moet ik dan ook nee zeggen.' Een publicist van een internatonale celebrity.

Flooring, Event, Coat, Trousers, Suit, Outerwear, Dress, Carpet, Red, Formal wear,


Zo snel als ik kon raapte ik alles weer op, maar ik voelde haar ogen in mijn rug boren.

ZET ER EEN BEETJE VAART ACHTER
'Een belangrijke taak van een publicist is om een celebrity klaar te stomen voor de rode loper. Je moet goed uitleggen hoe het gaat verlopen - sommige celebs blijven namelijk te lang staan, and pose like a deer in headlights, waardoor je de hele tijd "Move, move, move down!" moet blijven zeggen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, want je kunt heel weinig zien op de rode loper en fotografen schreeuwen continu dingen als "Nog een blik over je schouder!", "Kijk nog even naar mij!", "Hier, hier!". Het is hectisch. Een goed voorbereide celeb is héél fijn: zij weten dat je vijf tot tien seconden moet blijven staan, en dan langzaam door moet lopen naar het einde.' Aldus een publicist van een internatonale celebrity.

Yellow, Event, Formal wear, Flooring, Tradition, Gown, Carpet, Costume design, Costume, Ceremony,

JE BENT NIET ALLEEN PUBLICIST - JE BENT OOK EEN HAIRDRESSER, EEN MAKE-UP ARTIST, DE SLEEPDRAGER...
'Ik kreeg de taak om een voor een Emmy genomineerde actrice klaar te maken voor een grote rode loper. Toen we uit de hotelkamer liepen, liet ik per ongeluk haar clutch vallen, en alles wat daarin zat rolde over de gang. Zo snel als ik kon raapte ik alles weer op, maar ik voelde haar ogen in mijn rug boren. In de auto op weg naar de show leek alles oké, maar toen we daar aankwamen draaide ze zich naar me om en zei: "I don't have my earrings!" Ik vroeg haar wanneer ze ze voor het laatst had gezien. Ze staarde me aan en zei: "When you dropped my shit everywhere." Oh, hemel.

Ik rende meteen het hele eind terug naar het hotel en zocht de hele gang af op zoek naar de exorbitant dure oorbellen, maar ik kon ze nergens vinden. Toen er tranen begonnen te stromen en ik paniekerige visioenen kreeg over het zelf moeten terugbetalen van de verloren oorbellen, vroeg ik een kamermeisje of ik alsje-alsje-alsjeblieft in de kamer van de actrice mocht. Gelukkig lagen de oorbellen gewoon op haar kamer. Ik was daarna op tijd terug om de oorbellen in te doen voordat ze ook maar een voet op de rode loper had gezet, maar volgens mij heeft ze nooit geloofd dat ze gewoon op haar kamer lagen, én ze was sceptisch over het feit dat ik toch had besloten haar kamer in te gaan, ondanks de situatie. Kort daarna werd ik van deze klus afgehaald. Tragisch.' Van een voormalige assistent bij een groot PR-bureau.

EN JE BENT EEN EGOSTRELER
'Ik liep laatst een bekende popzangeres over de rode loper. Voordat we de rode loper opgingen, schudden we elkaars handen - of beter, zij liet mij haar hand schudden. Ze gaf me haar hand alsof ze een koningin was en ik haar ring mocht kussen, dus ik plukte wat akward aan haar vingers en zei "hallo". Ik had het gevoel alsof ik net een kind had gesust.' Een filmpublicist.

Trousers, Flooring, Dress, Shirt, Outerwear, Carpet, Premiere, Coat, Fashion, Youth,


Ik droogde mijn tranen en nam de volgende dag ontslag.

SOMS MOET JE ZE VOOR ZICHZELF BESCHERMEN
'Er gaat een hoop strategie schuil achter een rode loper-loopje. Soms loop je met een celebrity waar iedereen mee wil praten, soms loop je met een celebrity waar niemand mee wil praten. Als je celeb naar een award show gaat zonder een nominatie, dan wil niemand met ze praten, dus dan moet je vroeg komen - dan is de pers aan het wachten en verveeld, dus maak je de meeste kans. Maar stel dat je met een celeb bent waar iedereen mee wil praten - na een tijdje wordt iemand moe.

Tijdens een show als de Globes zijn alle grote titels er, en vaak stellen ze dezelfde vragen. Je moet je celeb kennen, om te weten hoe hij of zij zich gedraagt in zo'n situatie. Je moet weten of ze f*king domme dingen gaan zeggen. Ik heb een celeb die altijd heel droog en sarcastisch wordt, en ze wordt door niemand begrepen. Dus nu laat ik haar met niemand meer praten.' Aldus een publicist met eigen PR-bureau.

MAAR ER ZIJN OOK JOSH CHARLES-ACHTIGE PERKS
'Ik moest vier celebs van een film over de rode loper van de première lopen. Dat ging goed, maar toen we binnen waren, werd er naar onze kaartjes gevraagd. Die had mijn baas, die had verzekerd ze mee te nemen. Toen ze met lege handen stond en een van de celebs gefrustreerd vroeg waarom-ie zijn eigen filmpremière niet inkwam, wees ze naar mij en zei ze vloekend en tierend dat ik de kaartjes mee had moeten nemen. Acteur Josh Charles was er ook - zijn vriendin speelde in de film - en zat even later naast me, en vertelde me dat het echt niet cool was wat mijn baas net had gedaan en het allemaal goed zou komen. Ik droogde mijn tranen en nam de volgende dag ontslag.'