Zo word je een ochtendmens

Want ja: dat kun je worden.

Meest gelezen

Ken je die mensen die elke ochtend met gemak uit bed springen en klaar zijn voor de dag? Van die mensen die hun outfit in no-time bij elkaar hebben en ook nog tijd hebben om te ontbijten – en dan bedoelen we niet met een appel? En bij dat zeg maar... helemaal niet? Geen zorgen, want met deze tips en een beetje goede wil kun jij ook een ochtendmens worden.

1. Probeer meer te slapen
Dit ligt voor de hand, maar je zult verbaasd zijn over hoe vaak je hoofd het kussen pas rond middernacht raakt terwijl je eigenlijk eerder in bed wilde liggen. Onze lichamen hebben elke nacht zes tot negen uur slaap nodig (goed, er zijn een paar geluksvogels die maar vier uur nodig hebben, lees hier hoe dat precies zit). Heb je een bepaald tijdstip waarop je op moet staan in de ochtend? Reken dan de uren terug. Op dat tijdstip zou je onder de wol moeten kruipen. 

Advertisement - Continue Reading Below

 

2. Creëer de juiste omgeving
Naar Netflix kijken en eten en drinken in bed is een no go. In het hoofd heerst een sterke associatie tussen de slaapkamer en slaap zelf, maar als jij je dagelijkse activiteiten verplaatst naar het bed dan zwak je die associatie af. Als je wakker wordt, ga dan zo snel mogelijk uit de slaapkamer. Loop naar de keuken voor een glas water om de routine van Instagram-checken-in-bed te breken.  

Meest gelezen

3. Schakel terug
Onze lichamen hebben tijd nodig om te relaxen. Meditatie is nummer één om stress te verminderen en de spieren te laten ontspannen. Probeer voordat je naar bed gaat een heet bad te nemen, drink een kop thee of neem een moment om te focussen op je ademhaling. ‘Een slaapritueel leert het brein om bekend te worden met de tijden van het naar bed gaan en opstaan,’ zegt Jessica Alexander of The Sleep Council. ‘Het programmeert het brein en lichamelijke klokje om een routine te creëren.’

 

4. Geen schermen voor slapengaan
De blootstelling aan blauw licht voor het slapengaan beïnvloedt sterk je slaapkwaliteit, omdat het je lichaam weerhoudt om melatonine vrij te laten; een stofje in je lichaam die je helpt slapen. Probeer tenminste een uur voordat je naar bed gaat niet op je telefoon of laptop te kijken.

 

5. Word natuurlijk wakker
De Lumie Bodyclock combineert een geleidelijke zonsopgang en ondergang met aromatherapie. Als je in slaap valt, dimt het licht totdat het helemaal donker is en laat het langzaam een kalmerende geur van lavendelolie achter. In de ochtend wordt het licht feller en laat de klok een geur van citroen achter om de zintuigen wakker te maken. 

 

6. Don’t worry, be appy
Als je remslaap wordt onderbroken, kun je slapjes wakker worden. De diepste slaap duurt meestal tussen de zeventig en negentig minuten, het beste is daarom om in de beginnende fase wakker te worden. De app Sleep Time houdt je slaap in de gaten. Wanneer je niet langer in een diepe remslaap verkeert gaat een zacht alarm af.