En daar was ie donderdag weer, trending op Twitter, net als één jaar geleden: #OscarsSoWhite. De nominaties van de Oscars waren nog geen uur bekend.

Niet onverwacht maar toch teleurstellend, bleken de genomineerden van 2016 - net als die van 2015 - vrijwel allemaal lelieblank.

Geen liefde voor de bejubelde rol van Idris Elba in Beasts of our Nation die eerder wel werd genomineerd voor een BAFTA, SAG en Golden Globes en ook favoriet was voor een Oscarnominatie.

Geen nominatie voor Benicio Del Toro (Sicario).

Will Smith, die volgens sommigen in Cuncussion de beste rol van zijn leven speelde, werd over het hoofd gekeken.

Amper erkenning voor het monstersucces van Straight Outta Compton - behalve dan voor de blanke (!) schrijvers van het script.

En Creed, de zeer succesvolle nieuwe Rocky-film van de Afrikaans-Amerikaanse regisseur Ryan Coogler met een indrukwekkende hoofdrol van Michael B. Jordan, kreeg één nominatie - voor de bijrol van Sylvester Stallone.

Niet dat Stallone 'm niet verdient overigens. Veel kenners verwachten zelfs dat de mompelende spierbundel uit onze jeugd het beeldje eind februari mee naar huis gaat nemen. Zijn comeback is hét feel good verhaal van dit awards season en niemand misgunt het hem (ik klapte van blijdschap in m'n handen toen zijn naam werd genoemd). Maar het was toch leuk geweest als zijn tegenspeler, de fantastische Michael B. Jordan, ook was genomineerd...

xView full post on X

DIVERSITEITSPROBLEEM
De Oscars kampen natuurlijk al jaren met een diversiteitsprobleem. In de 87 jaar dat de prijzen worden uitgereikt, schrijft Vanity Fair, kregen slechts 14 Afrikaans-Amerikaanse acteurs een beeldje (Denzel Washington heeft er twee). De eerste donkere acteur die een Oscar kreeg was Hattie McDaniel voor haar rol als slavin in Gone With the Wind, de laatste was Lupita Nyong’o in 2013 voor haar rol als slavin in 12 Years a Slave. Slechts één Latijns-Amerikaanse acteur won ooit als beste acteur. En een vrouwelijke Latijns-Amerikaanse hoofdrol-winnares was er nog nooit.

Dit komt uiteraard óók doordat het aantal echt goede rollen voor niet-blanke (mannelijke) acteurs niet direct voor het oprapen liggen in Hollywood. Dit in tegenstelling tot de momenteel vreselijk diverse en vooruitstrevende tv-wereld (yay tv!).

Al lijkt er de afgelopen jaren wel schot in de zaak te komen. Kijk alleen maar naar de helden van Star Wars: The Force Awakens, de vrouwelijke Rey (een serieus rolmodel voor jonge meisjes die ondanks dat het een actiefilm is, geen stukje huid heeft hoeven laten zien!) en donkere Finn.

GEEN LIEFDE VOOR CAROL
Maar ondanks vooruitgang in Hollywood én de recente toevoegingen van nieuwe, jonge en diverse leden, loopt de Academy ver, héél ver achter. De leden zijn nog steeds overheersend blank, man en oud. Soms zelfs serieus oud want Academy-lid ben je voor het leven. Wat ook kan verklaren dat Carol, een film over de liefde tussen twee vrouwen, niet is genomineerd voor beste film en het minder geprezen Bridge of Spies met 'oudere', blanke man Tom Hanks wel.

Dat deze oude mannen hun lievelingetjes hebben waar ze graag op stemmen, weten we ondertussen al jaren. Niemand is verrast dat Jennifer Lawrence, ondanks haar matig ontvangen film Joy, wéér is genomineerd (en 'm best nog eens kan gaan winnen).

En dat Leonardo DiCaprio dit jaar naar alle waarschijnlijkheid EIN-DE-LIJK een Oscar gaat krijgen, heeft meer te maken met het feit dat de oude mannen hem na al die eerdere nominaties niet nog een keer de prijs kunnen misgunnen, dan dat ze het hem als persoon ('niet serieus te nemen womanizer') echt gunnen.

NIET VOORUITSTREVEND
Dat de Academy-leden naast voorspelbaar ook niet heel erg vooruitstrevend zijn, is ondertussen ook wel duidelijk. Of zoals deze twitteraar het treffend verwoordt:

Het zal nog wel even duren voordat het podium van de Oscars een echte weerspiegeling van de (Amerikaanse) samenleving zal zijn. Maar laten we op z'n minst hopen dat we volgend jaar niet wéér dezelfde hashtag uit het stof moeten trekken. It's getting old...

Lees ook: Oscars 2016: de nominaties zijn binnen! >