Op Reddit vroeg iemand vliegtuigpersoneel om geheimen te onthullen die wij dreuzels niet weten over de magische wereld van het vliegen. Oh boy, toen brak de hel los. Hou je vast als je volgende week moet vliegen...

1. Niet verrassend, maar honden houden niet van vliegen:"Als je naar je hond kijkt is er 30 procent kans dat hij al doodsbang is voordat hij in het vliegtuig zit, dus wie weet hoe bang hij is tijdens de daadwerkelijke vlucht. Bagageruim-personeel proberen de bange dieren meestal op hun gemak te stellen, maar het enige wat we kunnen doen is ertegen praten, dus als je de naam van je huisdier ergens opschrijft zou dat veel helpen." Maar, katten zijn juist héél chill: "Ik heb nog nooit een kat gezien die bang was in het bagageruim, het kan katten niks schelen."

2. Vliegtuigmaatschappijen werken allemaal anders in de lucht:Een vliegverkeersleider onthult wat geheimen over hoe verschillende maatschappijen werken als ze eenmaal boven de wolken zijn: "Eén ding waar de meeste mensen heel verbaasd over zijn is dat bepaalde maatschappijen hun vliegtuigen anders vliegen. Eén maatschappij klimt bijvoorbeeld meteen naar grote hoogte en vraagt dan meteen een route/kortere weg van ons omdat ze al boven het meeste conflicterende verkeer zijn. Het is één van hun vaste trucjes en meestal werkt het. Hierdoor kan een vlucht veel korter worden. American Airlines, aan de andere kant, gaat meer voor het comfort van hun passagiers dan voor efficiëntie en zullen altijd turbulentie melden als anderen het nog heel rustig vinden. Deze dingen zijn heel belangrijk want het kan effect hebben op hoe we het luchtverkeer leiden."

3. Je vliegtuigstoel heeft een geheim menu:"Je weet dat alle armsteunen omhoog kunnen behalve die naast het gangpad? Nou, die kan dus ook omhoog via een heel klein knopje ergens onder je armsteun. Handig als je wat breder wilt zitten, hoewel veel stewardessen je zullen vragen om 'm weer op z'n plek te zetten.

4. Deze wint de prijs voor het engste geheim: "Er zit een klein grendeltje verborgen in het bordje op de deur van het toilet, die zelfs open kan als hij op slot zit. Vliegtuig peekaboo!"

5. Dit is waarom je bagage zo vaak vermist raakt:Iemand die bij de bagageruimtes gewerkt heeft zegt dat het de volgende redenen kan hebben:

1. De security heeft je koffer voor een extra screening eruit gehaald en het duurde veel te lang, dus kwam het pas in de ruimte nadat je vliegtuig al vertrokken was.

2. Iemand bij de bagage heeft een fout gemaakt (meestal een nieuwe werknemer, want er wordt veel gewisseld bij personeel) en heeft je koffer op de verkeerde kar gezet voor een vlucht die pas 2 uur na de jouwe vertrekt en dat werd pas opgemerkt toen de crew begon met het inladen van die vlucht.

3. Je koffer kwam ergens vast te zitten op de bagageband of werd naar de verkeerde plek gestuurd.

4. Je koffer moest naar de bagageruimte gebracht worden omdat het te groot was of de computer kon de code niet scannen (in elk geval wordt het naar een speciale carrousel gebracht) maar waren ze te druk/vergaten te kijken en toen ze dat deden was het al te laat.

5. Je hebt je bagage pas heel laat ingecheckt en daardoor kwam het niet op tijd door het systeem heen (het duurt 15 minuten als de security niet extra hoeft te controleren) dus kregen we 'm pas na de vertrektijd.

6. Je hebt je bagage heel vroeg ingecheckt (zo'n 5 uur eerder) en er was nog geen ruimte voor die vlucht in de ruimte dus je koffer werd in een hoek gezet en het personeel vergat hem.

7. Hij viel van de kar af en niemand viel het op (heel ongebruikelijk).

... En zo raakt in 95 procent van de gevallen je bagage vermist.

6. Je vliegt gratis en/of supergoedkoop - en dat doen je lief en kinderen ook (nou, met een addertje onder het gras):

"Personeel en hun families krijgen "ID tickets" (ID staat voor "Industry Discount"), wat betekent dat ze alleen de belastingen en toeslagen betalen, maar niets voor het daadwerkelijke ticket. Dus de maatschappij laat je praktisch gratis vliegen. En niet alleen met je eigen maatschappij, maar ook anderen in de alliantie. De tickets zijn stand-by tickets, dus je hebt geen garantie dat je mee kunt met de vlucht, maar je krijgt vaker wel dan niet een stoel. Familieleden kunnen met deze tickets reizen zonder de werknemer."

7. Piloten en copiloten krijgen twee verschillende maaltijden, voor het geval één vergiftigd is:

Eén Redditor schrijft: "2 piloten krijgen twee verschillende maaltijden en kunnen niet delen, dit heeft te maken met een voedselvergiftiging," maar dit New York Times-artikel zegt dat dat niet verplicht is, maar dat maatschappijen deze regel vaak zelf ingevoerd hebben.

8. De geheimen van stewardessen zijn de beste:

"Stewardessen hebben een lijst met wie wie is en in elke stoel die zit. Daarop staat ook hoe vaak diegene vliegt. Of dat ze personeel zijn of familie of vrienden van personeel. Dit is waarom je ze zo onbeleefd ziet doen tegen eikels.

Vluchten zijn regelmatig overboekt omdat er per vlucht een verwachting is van personen die de vlucht gaan missen. Dus als je geen stoel toegewezen hebt gekregen, kom je er misschien niet in. Dat is waarom ze voor vrijwilligers vragen.

Als je een frequent flyer bent en de drukke tijden van de vluchten kent, kun je de hele dag vrijwilliger zijn en daarvoor geld ontvangen.

Investeer in kwalitatief goede koffers. Jij bent de enige die je koffers met zorg behandelt. Je koffer krijgt het achter de schermen zwaar."

9. Aardig zijn brengt je héél ver:"Stewardess hier. Hoe aardiger je voor ons bent, hoe meer we voor je kunnen doen. Is je vlees op? Vraag het beleefd en we zorgen dat je iets uit de eerste klas krijgt.

Heb je last van een lawaaiige buur? Vertel het ons aardig en we kijken of we een betere stoel voor je hebben.

Je zit hoog in de lucht maar wil weten hoe een voetbalwedstrijd is afgelopen? Wees aardig en we kunnen een bericht naar de grond sturen om het te vragen.

Als passagiers agressief en onaardig zijn verlenen we ze de minimale service en helpen niet meer dan nodig is."

10. Hoeveel zuurstof in die maskers zit?"Als de luchtdruk in de cabine wegvalt, is er ongeveer voor 12 minuten zuurstof aanwezig in de maskers, dit is genoeg om van een hoogte van 40.000 voet naar een 'veilige' hoogte van 10.000 voet af te dalen, deze tijd is inclusief een stop op 14.000 voet van ongeveer 7.5 minuut.

En de reden waarom ze zeggen dat je eerst je eigen masker op moet doen en dan pas kinderen moet helpen is omdat je op een hoogte van 40.000 voet maar 12-20 seconde hebt om normaal te ademen voordat je buiten bewustzijn raakt.

Er is geen probleem voor kinderen om een paar seconden buiten bewustzijn te zijn, omdat ze weer bijkomen als je het masker opzet." Weten we dat ook weer.

11. Het belangrijkst: hoe krijg je de beste deals op vluchten? "Gemiddeld is het goedkoopste moment om een vlucht te KOPEN op dinsdagmiddag. Het goedkoopste moment om te VLIEGEN is dinsdag, woensdag of zaterdag. Dit geldt in elk geval voor Amerikaanse vluchten."

https://media.giphy.com/media/oBqQDEOGT11yo/giphy.gif

17 HELE opvallende eisen waar stewardessen aan moeten voldoen >

Bron: Cosmopolitan.com