Zó word je dus productiever

Een praktijkexpert aan het woord.

Meest gelezen

Mocht je haar nog niet kennen: Natalie MacNeil produceert de videoserie She Takes On The World en is al zo'n beetje tien jaar eigen baas. Als er iemand is die weet hoe dingen als concentratie en discipline werken, dan is het MacNeil wel. Ze deelt zes trucjes waardoor 2016 ook jouw productiefste jaar kan worden.

'Laten we het hebben over afleiding en productiviteit. Over het wegleggen van onze telefoons en het afmaken van ons werk. Over het halen van deadlines. Als je een eigen bedrijf begint - of überhaupt verantwoordelijkheden hebt - is het makkelijk om afgeleid te raken of momentum te verliezen. Maar na tien jaar van eigen-baas-zijn, weet ik precies hoe je het productiefst te werk gaat. Dit zijn de zes dingen die ik doe om dingen op tijd af te krijgen:

Advertisement - Continue Reading Below

1. Elimineer afleidingen
'Wist je dat de gemiddelde Amerikaan per dag zo'n 17 keer z'n social media checkt? En wist je dat als je wordt afgeleid van je oorspronkelijke taak, het ongeveer twintig minuten kost om je concentratie weer terug te vinden?

Conclusie: je maakt je leven veel makkelijker en productiever als je afleidingen elimineert. Verwijder social media van je telefoon. Download een app zoals Anti-Social of Cold Turkey, en probeer tijdrovende, verslavende websites te blokkeren. Haal tijdschriften die je nog niet hebt gelezen van je bureau, net als andere dingen die om een actie vragen (onbetaalde rekeningen, bijvoorbeeld). En als je geen internet nodig hebt tijdens je werk: zet je internet uit of ga naar een plek waar ze geen WiFi hebben (I'm fairly sure places like that still exist!).'

Meest gelezen

2. Wees realistisch over hoe lang dingen duren
'"Sure," zeggen we tegen onszelf, "Ik kan 1.000 woorden in een uur schrijven!" Drie uur later worstelen we nog steeds met een goed intro, zoeken we nog de perfecte foto en voelen we ons inmiddels teleurgesteld en schuldig. Een goede regel: reken (op zijn minst!) dubbel zo veel tijd voor iets als dat je denkt dat het kost. Als je denkt dat je een voorstel voor een boek in een week kunt schrijven, blok dan twee weken in je agenda. Als je gokt dat het ongeveer twee uur kost om die foto's te bewerken, plan er dan vier uur voor in. Als je er dan achter komt dat je eerder klaar bent, voel je je verrast en blij, in plaats van teleurgesteld. En als het wél dubbel zo veel tijd kost, dan had je er dus al rekening mee gehouden qua tijd.

Als je het interessant vindt om bij te houden hoe lang je over dingen doet, download dan Toggl. Je kunt het in je menubar slepen, zodat je hem aan en uit kunt zetten terwijl je aan taken werkt - zo time je precies hoe lang je met iets bezig bent. Het programma maakt zelfs pie charts!'

 

Wat ik heb geleerd van eigen baas zijn: het werk waar je voor wordt betaald, is maar een deel van wat dat je doet. Er komt zo, zó veel meer bij kijken.

 

3. Creeër of finetune je eigen systeem
'Wat ik heb geleerd van eigen baas zijn: het werk waar je voor wordt betaald - het schrijven, coderen, ontwerpen of fotograferen - is maar een deel van het werk dat je doet. Er komt zo, zó veel meer bij kijken. Je zult facturen moeten maken, meetings moeten inplannen, je eigen marketing moeten doen, administratie bijhouden, en ga zo maar door. It can be totally overwhelming. Je zult dagelijks veel meer energie en tijd overhouden als je systemen bedenkt voor zo veel mogelijk dingen in je leven. Zorg dat je standaardconcepten hebt voor mails die je vaak moet versturen, automatiseer betalingen, etc.'

4. Ontdek waar je bezoekers/centen/klanten vandaan komen
'Heb je al van de 80/20-regel gehoord? Dat 80% van je business voortkomt uit 20% van je werk? Dit geldt ook voor je marketing- of promotiewerk! Komen de meeste klanten via mond-tot-mondreclame? Waar komen de meeste bezoekers op je digitale kanalen vandaan? Krijg je veel reacties als je een nieuwsbrief eruit stuurt? Maak wat tijd vrij om uit te vinden waar het allemaal vandaan komt. Zodra je dat weet, kun je nog beter zien wat wel werkt en wat niet werkt, en vanzelfsprekend nog meer van hetgene doen dat wél werkt.'

5. Herinner je aan je doelen
'Je eigen dromen en doelen realiseren kan vermoeiend zijn, en het is niet altijd makkelijk om gefocust te blijven. Blijf geïnspireerd door je doelen en dromen visueel te maken en in het zicht te houden. Zorg voor beeld (een foto, een illustratie, een tekst) dat je herinnert aan je doel en hou het in het zicht van je bureau, plak het op de muur of hang het aan je deur. Blijf jezelf herinneren aan waar je aan werkt.'

6. Hou je bij twijfel altijd aan het oorspronkelijke plan
'Vorige week deelde ik mijn 5x5-planning met jullie. Ik vroeg jullie vijf doelen voor dit jaar op te stellen, en bij ieder doel vijf stappen te bedenken om dat doel te bereiken. Elke keer als ik worstel met iets, twijfel of afgeleid raak, grijp ik terug op mijn 5x5-planning en kijk ik: draagt dit bij aan de 25 stappen op mijn planning? Brengt het me dichterbij één van de vijf mijlpalen die ik voor mezelf had bedacht? Als het antwoord 'nee' is, dan doe ik het meestal niet. Hoe dan ook: productiviteit is een kunst, geen wetenschap. Er zullen altijd dagen blijven dat we ons verliezen in Netflix en de mailbox vol laten lopen - wees op die dagen lief voor jezelf, lees bovenstaande punten weer en recommit yourself to your goal.'

 

Bron: ELLE.com