18 dingen die iedere vrouw zou moeten doen en kunnen als ze dertig is

Meest gelezen

Goed, lijstjes van dingen die moeten zijn bijna nooit echt leuk. En lijstjes met dingen die je 'voor een bepaalde leeftijd moet kunnen' zijn over het algemeen vooral heel arbitrair (want waarom moet je per se iets op je 30e kunnen, en niet op je 31e?). Maar toen kwamen we dit lijstje van onze collega's van Cosmopolitan tegen, en daar staan toch echt hele goede dingen op. Daarom toch: 18 gewoonten die je op je 30e moet hebben aangeleerd - of gewoon tegen de tijd van je eerstvolgende verjaardag, of je nu 27, 33 of 45 wordt.

Advertisement - Continue Reading Below

1. Zet je vieze borden meteen in de vaatwasser
Nee, het is niet charmant om het pas te doen als je aanrecht een stapel is geworden van vieze borden, glazen, bestek en pannen. Eigenlijk vind je het zelf ook elke keer irritant als het gebeurt, dus maak er een gewoonte van om het meteen te doen - je gaat er echt blijer van worden.

2. Bel je ouders regelmatig
'Hi mam. Ja? Oja. Ja, weet ik. Ja ik ga X en Y nog doen. Oh is dat zo? Leuk! Oké, moet weer hangen.' Dat is alles wat je hoeft te doen en te zeggen. Maar doe het, regelmatig.

Meest gelezen

3. Lees elke dag (op zijn minst een beetje) het nieuws
Al het nieuws van de wereld zit in je telefoon. Download een paar goede nieuwsapps en lees ze, zelfs als je niet geïnteresseerd bent in politiek of de rest van de wereld. Er komt een moment dat je blij bent dat je enigszins kunt meepraten met wat er allemaal om je heen gebeurt.

4. Maak minstens een paar keer per week je eigen koffie
In plaats van naar de Starbucks lopen. Je Starbucks-koffie is op de lange termijn flink duurder dan een zelf gezette cappuccino of koffie, en zelf zetten is ook nog eens een keer leuker dan ergens afhalen, mits je er goed in bent. En goed in koffies maken, word je als je het vaak doet. Kip-ei.

5. Sport
Doe iets aan sport. Kies voor een teamsport, meld je aan bij een prachtige yogaschool, maak er een gewoonte van om een paar keer per week na het eten een stukje in je buurt te wandelen met goede muziek of vind iemand om in een goed park mee te hardlopen. Zorg er in ieder geval voor dat sport op een bepaalde manier in je leven is verwerkt, want het levert je alleen maar goede dingen op - fysiek, mentaal en sociaal.

6. Neem altijd iets mee naar een feestje
Niet chic: met niks naar een feestje gaan. Zorg dus dat je altijd iéts meeneemt, of het nu alcohol is of een fantastisch kaartspel.

7. Ontbijt
Want je hebt wél tijd en je lichaam is wél gebouwd om 's ochtends iets te eten, ook al sta jij nooit op met honger. De truc is om het in huis te hebben en net even een half uurtje eerder op te staan.

8. Maak minstens een paar keer per week een gezonde maaltijd voor jezelf
Voor jezelf koken klinkt vantevoren nooit echt leuk en je hebt er als puntje bij paaltje komt ook nooit echt zin in, maar doe het toch. Je voelt je goed als het je is gelukt, en je wordt er uiteindelijk steeds beter in, waardoor je het op een gegeven moment - ja, echt - wél leuk gaat vinden. Geen zin om veel af te wassen? Ga dan voor een grote, goedgevulde salade. Gezonde maaltijd, één kom om af te wassen.

9. Weet wanneer je moet stoppen met koffie en hou je eraan
Niks irritanters dan 's avonds wakker liggen omdat je (te laat) nog koffie hebt gedronken en de volgende dag geradbraakt zijn door je korte nacht. Weet tot hoe laat je koffie kunt drinken, en hou je eraan.

10. Heb altijd een condoom bij je
Goed, hij moet er natuurlijk ook aan denken, maar neem gewoon het heft in eigen handen en heb er altijd eentje bij je. Want zijn gebrek aan een condoom is nooit reden genoeg om te denken 'mwah, chlamydia it is'.

11. Sta regelmatig op de weegschaal
Niet om een bepaald streefgewicht te bereiken of vast te houden, maar om je lichaam te (leren) kennen. Het helpt om te weten wat je 'normale' gewicht is, wanneer je fluctueert en hoe je je bij een bepaald gewicht voelt - mocht er iets niet helemaal in de haak zijn, dan zul je het sneller merken.

12. Stretch iedere dag
Misschien vind je het fijn om 's ochtends met een miniyogasessie op te staan, of misschien raak je gewoon liever tien minuten je tenen aan voordat je in bed springt voor een Netflix-sessie, maar vind iedere dag even een moment om te stretchen. Je kunt het (bijna) overal doen, het kost je nauwelijks tijd en je voelt je daarna altijd beter. Plus: je spieren en gewrichten zijn er bij gebaat.

13. Leg af en toe je telefoon weg
Probeer elke dag weer je telefoon een uur weg te leggen en niet te kijken op je Whatsapp, Snapchat, Facebook, Instagram, Tumblr, Twitter, en ga zo maar door. Een uur klinkt kort, maar probeer het maar eens; waarschijnlijk grijp je na een kwartier al naar je telefoon, zonder het door te hebben. Zit er een beetje bovenop en leer jezelf aan om af en toe ook zonder het ding te kunnen.

14. Koop dingen voordat ze op zijn
Je wasmiddel bijna op? Koop nieuwe voordat je was zich heeft opgestapeld. Word niet de persoon die een week zonder koffie, aluminiumfolie, eieren en thee doet omdat-ie te lui of vergeetachtig is nieuwe te kopen.

15. Was elke avond voordat je gaat slapen je gezicht
 Behoeft geen uitleg, lijkt ons zo.

16. Maak een mascara- en lippenstiftkeuze
Zorg dat je zo rond je dertigste in ieder geval één favoriete mascara en lippenstift hebt waarvan je weet dat ze je fantastisch staan, en heb die ook altijd bij je. Scheelt je zó veel geld aan het proberen van nieuwe mascara's en lippenstiften en het maakt je leven een stuk makkelijker en overzichtelijker.

17. Heb een administratiedag per maand en zet er een alarm voor
Sommige dingen moeten altijd rond dezelfde dag worden betaald - zorg dat je dingen automatisch overschrijft, of ruim een vaste dag in je maand in om je administratie bij te werken en hou je eraan. Gaat je kopzorgen schelen.

18. Ruim je kledingkast twee keer per jaar op: in de lente en in de herfst
Voelt bijna even goed als een nieuwe zomer- en wintergarderobe kopen: je kast opruimen en alles uit je zomer- en wintergarderobe flikkeren wat je echt niet meer wil aantrekken.

Bron: Cosmopolitan