Iedereen heeft er eentje in z'n omgeving: een social media-koppel dat je wekelijks laat weten hoe blij, blessed en bijzonder ze zich voelen met/door de significant other. Soms is dat leuk, soms zou je ze achter het behang willen plakken.

De wetenschap heeft zich over het fenomeen gebogen (oh, love you scientists), en kwam tot een verrassende conclusie.

Het onderzoek, gepubliceerd in Personality and Social Psychology Bulletin, onderzocht de hechtingsstijl van iemand (ben je clingy of heb je juist bindingsangst?) en de zichtbaarheid van diens relatie op social media. Wat blijkt: als je een vermijdende hechtingsstijl hebt (het moeilijk vindt je echt aan iemand te binden), voel je weinig behoefte je relatie op social media te etaleren, maar als je je relatie wél overal onder ieders neus wrijft betekent dat niet automatisch dat het wél koek en ei is. Wanneer je een angstige hechtingsstijl hebt (en dus eerder last hebt van verlatingsangst en claimerig gedrag), ga je veel willen posten.

De auteurs in het onderzoek:

'When people felt more insecure about their partner's feelings, they tended to make their relationship visible.'

O-ké dan. Nieuwe kijk op Olivia Palermo en Johannes Huebls #sundays.